Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#390561
Bil: S70 2.5T -98

Har tidigare fått höra av verkstaden att det troligtvis är styrväxeln som håller på att säcka. Symptomen var tidigare helt enkelt tyngre att svänga åt vänster än åt höger.

Nu på sistone har symtomen blivit fler. Framförallt så pulserar det, ibland kraftigt, ibland svagt, vid ett läge när man svänger vänster. När man rattar vänster så kommer man alltså till en punkt där det börjar pulsera i ratten, för att gå över om man svänger förbi just det läget, och sen kommer det vid samma ställe när man svänger tillbaka igen.
Tycker att det märks mycket mer när man tar en kurva som är dåligt doserad, och tyngden liksom trycks utåt mot höger. Dock känns det som att pulserandet kommer från vänster sida av bilen.

Ett annat symptom är att ett svagt vinande ljud hörs vid vänstersväng.

Har tidigare provat att lyfta upp bilen och svänga på hjulen för hand, och då kände jag ingen skillnad.

Vad säger ni, är det styrväxeln som håller på att ge upp?

Edit: Oljenivån till servon är som den ska, där minskar det inte. Däremot är den lite grumlig, små smutspartiklar i den.
av *pettson*
#390630
Hälsa din verkstad att felet är betydligt enklare och billigare. Felet är din nedre rattaxelknut. Den kärvar och gör då att det går lätt/tungt beroende på vart du är på varvet. När du fått en ny så kommer det att bli som att köra en ny bil. Allt kommer att gå så mycket lättare. Se till att få din servovätska bytt omgående. Den ska vara ren från smuts, annars går snart pumpen ned sej och styrväxeln mår inte nåt vidare.
#392211
Jag hoppas att du har rätt Pettsson.
Tror du ändå att det är knuten när detta motstånd uppenbarar sig olika mycket? Har inte märkt något mönster heller direkt, utan kan kännas kraftigt eller svagt både vid hög och låg hastighet. Och att det bara är vid vänstersväng.
Är svårt att beskriva känslan av motståndet, men ibland pulserar det verkligen om man håller ratten i ett läge när man svänger vänster. Ratten är helt stum om man försöker rucka den, men just vid vänstersväng så går det verkligen kraftiga vibrationer i den ibland.
av *pettson*
#392304
Är problemet kvar med avstängd motor? Om problemet bara finns vid vänstersväng och bara med motorn igång, ja då pratar vi om ett fel som bara finns när det finns tryck i systemet. Eftersom servopumpen inte har en susning om vad trycket används till och hur det används, så är den oskyldig hursomhelst, den vet kortfattat inte om du svänger höger eller vänster eller hur mycket. Det som då är kvar är att ventilpaketet i styrväxeln gått sönder eller vridit sej ut ur kalibrering. Annars är det otroligt vanligt att rattaxelknuten går hädan och då går det lätt/ tungt beroende på var du är på varvet. Men det känns då likadant om du håller bilen upphissad.
Det märkliga är att du upplever mera symtom ju mera vi pratar om det här. Jag är säker på att felet inte utökas i samma takt som du kör?
Kortfattat: Felet endast med bilen igång..= styrväxel
Felet finns även avstängd= rattaxelknut.

Det är det lilla start/stopp batteriet. Du ka[…]

OM RYSSEN KOMMER

trump.jpg Då har vi väl fått s[…]

Det är den gamla som jag försöker f[…]

..och ett antal till vändor blev det fram och[…]