Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av olindh
#368424
Om luftpumpen inte fungerar men relät fungerar så ska du inte få felkod enligt vad jag har hört. Får du felkod nu?

Det finns varianter av 850 som saknar luftpump och egr. Köper du en styrbox från en skrotad sådan så får du garanterat ej felkod.
Användarvisningsbild
av Sparkz
#368546
Nu kommer jag lite sent in i den här tråden, men vi börjar här:
motorman skrev:Jag gav mig sen på att mäta på lambdasonderna. 12 Volt på förvärmningen är ok. Mäter sedan på den svarta kabeln (signal) som då pendlar mellan 0,8-1,4 volt, på tomgång och förhöjd tomgång. Samma värden på båda sonderna. (Dessa värden känns väl inte så bra eller?)

Mätte även på den grå kabeln (då jag från början trodde att detta var signalen) och här pendlade spänningen mellan 0,68-0,72 Volt på båda sonderna (alltså inte så mkt pendling). Provade att sätta dit en ny sond som jag vet är ok, och då fick jag samma värde på den grå kabeln, men den svarta mätte jag inte (då jag trodde den grå var signalen)

Drar jag ur sondkontakterna och sätter på tändningen, så har jag ca 1,2 Volt på den svarta (från styrenheten alltså) och 0,7 Volt på den grå. Låter skumt, man kan nästan tro att mitt instrument visar lite för hög spänning!? :roll:
Grå är jord, och det är den styrenheten jämför signalen med. Nånstans är det lite dålig kontakt, så styrenhetens jord ligger på 0,7 V. Så om du mäter mellan grå och svart borde du få dina 0,8-1,4 minus 0,7 och då är vi på 0,1-0,7 i stället, helt ok.
I och med att det är en sond med fyra trådar som har en egen jord borde det funka ändå, men det är nog inte fel att kolla över jorden lite. Två jordpunkter fram på motorn är viktiga, trångt under insuget så det är lättast att komma åt underifrån. Mät spänning mellan minus på batteriet och motorn när den är igång så ser du vad som skiljer där. Och så minuspolen mot den grå.
av motorman
#369072
olindh skrev:Om luftpumpen inte fungerar men relät fungerar så ska du inte få felkod enligt vad jag har hört. Får du felkod nu?

Det finns varianter av 850 som saknar luftpump och egr. Köper du en styrbox från en skrotad sådan så får du garanterat ej felkod.
Ja, jag får felkod trots att relät fungerar.
Styrenheten gör en diagnos där den drar igång luftpumpen. Detta är bla för att kolla att ventilen som släpper fram luften till avgasportarna är hel.
Styrenheten provar både öppen och stängd ventil i diagnosen.
Reagerar lambdan trots stängd ventil =felkod
Reagerar inte lambdan vid öppen ventil =felkod

Det är så som jag förstått det iaf...

Ja, om det finns någon styrenhet man kan byta till så vore det inte fel. Men då skulle jag nästan behöva ett artikelnr. Har ingen koll på vad som funkar å inte funkar.
av motorman
#369075
Sparkz skrev:Nu kommer jag lite sent in i den här tråden, men vi börjar här:
motorman skrev:Jag gav mig sen på att mäta på lambdasonderna. 12 Volt på förvärmningen är ok. Mäter sedan på den svarta kabeln (signal) som då pendlar mellan 0,8-1,4 volt, på tomgång och förhöjd tomgång. Samma värden på båda sonderna. (Dessa värden känns väl inte så bra eller?)

Mätte även på den grå kabeln (då jag från början trodde att detta var signalen) och här pendlade spänningen mellan 0,68-0,72 Volt på båda sonderna (alltså inte så mkt pendling). Provade att sätta dit en ny sond som jag vet är ok, och då fick jag samma värde på den grå kabeln, men den svarta mätte jag inte (då jag trodde den grå var signalen)

Drar jag ur sondkontakterna och sätter på tändningen, så har jag ca 1,2 Volt på den svarta (från styrenheten alltså) och 0,7 Volt på den grå. Låter skumt, man kan nästan tro att mitt instrument visar lite för hög spänning!? :roll:
Grå är jord, och det är den styrenheten jämför signalen med. Nånstans är det lite dålig kontakt, så styrenhetens jord ligger på 0,7 V. Så om du mäter mellan grå och svart borde du få dina 0,8-1,4 minus 0,7 och då är vi på 0,1-0,7 i stället, helt ok.
I och med att det är en sond med fyra trådar som har en egen jord borde det funka ändå, men det är nog inte fel att kolla över jorden lite. Två jordpunkter fram på motorn är viktiga, trångt under insuget så det är lättast att komma åt underifrån. Mät spänning mellan minus på batteriet och motorn när den är igång så ser du vad som skiljer där. Och så minuspolen mot den grå.
Har satt dit nya jordflätor, från minuspolen till kaross och motor. Även mellan motor och kaross.
När du säger under insuget, menar du den punkten där en svart kabel på runt 2,5-4 mm2 sitter, nära AC´n? Är detta jord för styrenhet? Tittade som hastigast då jag hade lite bråttom...de kanske finns fler punkter under insuget.

I vilket fall...Jag mätte lite.
Motorn var igång!
Spänningsfall mellan minuspol och motor 0,05 Volt
Spänningsfall mellan minuspol och kaross 0,05 Volt
Spänningsfall mellan minuspol och lambda-jord (grå) 0,7 Volt
Sen mätte jag på styrenhetens kontaktstycke mellan lambda-jord och styrenhetens jord. Mätte alltså rakt på styrenhetens stift! Motorn fortfarande igång...och då har jag mitt spänningsfall på 0,7 volt där.

Med andra ord så ligger spänningsfallet på 0,7 volt inne i styrenheten! Är det bra eller dåligt? :roll:
Användarvisningsbild
av Sparkz
#369464
Det finns två jordpunkter fram på motorn, signaljord och effektjord. Detta för att inte spänningsfall från t ex insprutare ska påverka känsliga signaler. Sitter på samma höjd, 10-15 cm ifrån varandra. Du har nog hittat den ena...

Lite skumt att det skiljer nästan en volt, men tanken med en separat signaljord är ju just att spänningsfall inte ska påverka signalen, så antagligen är det ok ändå.
av vizze92
#370065
För det första så behöver inte bilen vara strömlös en hel natt för att det ska nollställas. brukar räcka med 1-2 timmar för att det ska nollas.
av vizze92
#383678
Det går att rensa ur reläet till luftpumpen och ersätta med ett lämpligt motstånd. Då ska datorboxen luras och lampan slockna. Har samma fel på min och ska pröva detta så fort jag hittar rätt Motstånd. Kan återkomma om det skulle funka.
av nypa00
#383704
vizze92 skrev:Det går att rensa ur reläet till luftpumpen och ersätta med ett lämpligt motstånd. Då ska datorboxen luras och lampan slockna. Har samma fel på min och ska pröva detta så fort jag hittar rätt Motstånd. Kan återkomma om det skulle funka.
Här finns en tråd gällande reläet och vilket motstånd som monteras i det....

http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... mp#p369501
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Jag har bytt tändbox och bränslebox seda[…]

vill veta mera om v60 2013-2014

Hejsan jag letar ny bil och jag är sugen p&ar[…]

https://www.youtube.com/watch?v=iu9z5m78Szw