Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Det finns ingen tätning i styrväxeln som kan påverka. Växeln är mycket enkelt uppbyggd. Den innehåller EN tätning som ihop med en alubricka bildar en kolv som kan få vätska ifrån två håll. Däremot är det fullt möjligt att volvo har sin utrustning kvar för att mäta kraften som krävs för att styra hö resp vä. Det finns alltså en bricka som går att skruva på för att ställa balansen i styrväxeln. Att jobba med det kräver dock en demonterad styrväxel och rätt verktyg. Det finns inte heller några reservdelar om det skulle krävas några.

En beg styrväxel ligger på ca 1000kr och jobbet tillkommer. Om märkesverkstaden byter styrväxeln för 700kr så ta vara på det om du tycker det är ett problem. Jag skulle ALDRIG byta en styrväxel för det priset, varesej på jobbet eller hemma. Det är lite för bökigt för att reda ut på ett kick.
*pettson* skrev:Det finns ingen tätning i styrväxeln som kan påverka. Växeln är mycket enkelt uppbyggd. Den innehåller EN tätning som ihop med en alubricka bildar en kolv som kan få vätska ifrån två håll. Däremot är det fullt möjligt att volvo har sin utrustning kvar för att mäta kraften som krävs för att styra hö resp vä. Det finns alltså en bricka som går att skruva på för att ställa balansen i styrväxeln. Att jobba med det kräver dock en demonterad styrväxel och rätt verktyg. Det finns inte heller några reservdelar om det skulle krävas några.

En beg styrväxel ligger på ca 1000kr och jobbet tillkommer. Om märkesverkstaden byter styrväxeln för 700kr så ta vara på det om du tycker det är ett problem. Jag skulle ALDRIG byta en styrväxel för det priset, varesej på jobbet eller hemma. Det är lite för bökigt för att reda ut på ett kick.
Okej...

Det var inte styrväxeln som skulle kosta 700:- att byta, utan rattaxelknuten.

Hissade upp bilen idag, och då känns inte motståndet, vare sig på- eller avslagen. Och inga konstiga ljud från servon vad jag kan höra.
Kände dock en liten tröghet när jag vred hjulet fram och tillbaka, en liten tröghet att ta sig förbi åt vänster.

Blötte i alla fall ned nedre knuten med 5-56, och efter en liten stunds körning så anar jag en förbättring, men en viss tröghet finns absolut kvar.
Efter några dagar med smord rattaxelknut så kan jag säga att trögheten åt vänster är kvar, så det torde inte vara den med andra ord.

För att beskriva problemet lite mer, så är det som sagt tyngre åt vänster. Samma motstånd hela tiden. Rattar jag vänster så rullar ratten tillbaka lätt, medan den från höger har lite svårare att rulla tillbaka av sig själv.

Vet inte om jag har frågat det tidigare, men yttre styrled är nyligen bytt på vänster sida. Höger är inte glapp, men kan det ha något med det att göra ändå? Att vänster är fräschare?

Jag ställde frågan när jag kö[…]

Men för alla behörigheter gäller […]

Ventiljustering s60 T5 2001

https://www.youtube.com/watch?v=bi9BRjunAUM D&a[…]

V70 d5 2008 lastgaller

Det ska sitta sådana utrdragbara lastnä[…]