Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av ermmpe
Problemet består i att larmet går igång efter ca 30s efter att man låst/larmat.
Har lokaliserat problemet till att det har med givaren till motorhuven att göra. Drar man helt enkelt isär kontaktdonet som sitter på vänster motorhuvslås så försvinner problemet med att larmet går. Att ha denna del av larmet deaktiverat är nåt jag kan leva med men det är irriterande att varningsblinkersen inte blinkar när man låser/larmar på.
Har mätt kretsen (i kontaktdonet) mot motorhuvslåset och den är bruten vid öppen huv och sluten vid (fejkad) stängd huv. I den andra delen av kontaktdonet så ligger det spänning på hela tiden.
Ska det inte funka på det här sättet? Om inte, hur ska det fungera?
Kan man kortsluta i kontaktdonet så att spänningen alltid ligger på för att på så sätt få "blinkningen" när man låser/larmar på?
Användarvisningsbild
av sidhabo
Ok, bil elektronik är ju alltid förvirrande ....
Den svarta kabeln från din kontakt till switchen går till en multipel jord punkt. Denna är sen jordad via en enkel kabel till chassit.
Så när du plockar loss kabeln borde du få larm .... ??:-/
Om du kortsluter i kontakten borde den inte larma ...
Kan ju vara värt att du försöker följa svarta sladden och kollar jordpunkten.
Funkar all övrig elektronik ?
av ermmpe
sidhabo skrev:Ok, bil elektronik är ju alltid förvirrande ....
Den svarta kabeln från din kontakt till switchen går till en multipel jord punkt. Denna är sen jordad via en enkel kabel till chassit.
Så när du plockar loss kabeln borde du få larm .... ??:-/
Om du kortsluter i kontakten borde den inte larma ...
Kan ju vara värt att du försöker följa svarta sladden och kollar jordpunkten.
Funkar all övrig elektronik ?
Allt annat funkar vad jag vet förutom att varningslampan för trasig glödlampa blinkar till vid nästan varje inbromsning. Det kan väl också vara ett jordfel antar jag.
Användarvisningsbild
av sidhabo
ermmpe skrev: Allt annat funkar vad jag vet förutom att varningslampan för trasig glödlampa blinkar till vid nästan varje inbromsning. Det kan väl också vara ett jordfel antar jag.
Luktar jordfel ja ... Kolla det.

Tjena! Jag upptäckte denna knackning idag n&a[…]

Polestar 5

Snygg och snabb bil, men jag tror Polestar kommer […]

V70 d5 2008 lastgaller

Har precis köpt en Volvo V70 från 2008 […]

Har beställt en ställbar klocka nu. Om j[…]