Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Påven
Jag har en 855 från -95, det sitter en B5252S 10V i den. Jag har seriösa startproblem då den stått över natten och blivit kall. Den tuggar ordentligt men vill inte riktigt starta förrän efter många försök. Är det 6-7 plusgrader eller mer behövs det oftast bara två gånger eller i vissa fall bara en, dvs den startar på direkten. Jag provade byta tändstift men det hjälpte inte. Har ej kollat tändkablarna men fick ett tips om att det kan vara tändspolen. På gården står en annan 850, en -93:a GLT. Jag har kollat upp tändspolen på båda bilarna på mekonomen och artikelnumret är detsamma, dvs likadan tändspole i båda bilarna. GLTn startar utan problem, så nu till min fråga: är det svårt att byta tändspole själv och testa i 855:an?

MVH Påven
Användarvisningsbild
av Folke89
Det är ju inte konstigare än att du tar tändspolen från -93:an och sätter i -95:an. Startar den efter det så är det tändspolen det är fel på. Att byta den är väl inga konstigheter.
av *pettson*
Nåt så enkelt som felkoder har du ju kontrollerat..
Alla koder tänder inte miljölampan. Särskilt inte på 10v modellen.
Troligen så är tempgivaren till insugsluften defekt.
Användarvisningsbild
av Påven
*pettson* skrev:Nåt så enkelt som felkoder har du ju kontrollerat..
Alla koder tänder inte miljölampan. Särskilt inte på 10v modellen.
Troligen så är tempgivaren till insugsluften defekt.
Jag har kollat felkoderna några gånger men det visar inte på något.
Tempgivaren (som sitter i röret till luftfiltret) var urtagen när jag köpte bilen och startproblemen dröjde ca en-två månader efter jag köpte den, gravt gissat.
Jag som inte kan ett skit mer än en vanlig svensson när det gäller bilar, vad exakt gör tempgivaren? Det säger sig ju lite självt men mera exakt..
av *pettson*
Den tempgivaren talar om för motorn vad insugsluften har för temperatur. Med hjälp av den givaren samt mapsensorn som då känner av undertrycket i insuget samt motorns tempgivare så har styrdonet skaplig pejl på hur mycket bränsle bilen behöver. Bränslemängden bekräftas senare av lambdasonden som då pendlar upp eller ned beroende på vilken sida om den perfekta lambda 1 avgaserna befinner sej.
Om motorn plötsligt saknar lufttempgivaren så blir den lite kinkig. Styrdonet har då väldigt svårt att kunna beräkna bränsleblandningen korrekt. Det gör att OM utemiljön är gynnsam så märker du inte nåt speciellt då givaren inte fungerar. Men vartefter miljön blir mer avvikande mot vad bilen vill ha så blir den allt tjurigare..
Användarvisningsbild
av Påven
*pettson* skrev:Den tempgivaren talar om för motorn vad insugsluften har för temperatur. Med hjälp av den givaren samt mapsensorn som då känner av undertrycket i insuget samt motorns tempgivare så har styrdonet skaplig pejl på hur mycket bränsle bilen behöver. Bränslemängden bekräftas senare av lambdasonden som då pendlar upp eller ned beroende på vilken sida om den perfekta lambda 1 avgaserna befinner sej.
Om motorn plötsligt saknar lufttempgivaren så blir den lite kinkig. Styrdonet har då väldigt svårt att kunna beräkna bränsleblandningen korrekt. Det gör att OM utemiljön är gynnsam så märker du inte nåt speciellt då givaren inte fungerar. Men vartefter miljön blir mer avvikande mot vad bilen vill ha så blir den allt tjurigare..
Okej, så det blir med andra ord att byta tändspolen först o se om det blir nån skillnad, annars byta tempgivaren och därefter kolla lambdasonden... Sysselsatt för resten av veckan :-)-)
av *pettson*
En ide.. är också att se om du har gnista vid startproblemen..
För har du inte det så kan du ha ett helt annat fel. Bygla halvljuset så att det står på under startförsöken. OM lysena mera än flimmrar lite så tar startmotorn för mycket ström. Åtgärden är då att smörja upp densamma eller byta den. Det som händer när starten tar för mycket ström är att systemspänningen sjunker under gränsvärdet till styrdonet (som hämtar en kontrollspänning vid startmotorn). Styrdonet slår då inte på. Du får då ingen gnista.

Det är bra att det kommer alternativ. Nå[…]

Hur fick du fram den kostnaden?

Hej, Jag har en V70 -07 2.4 bensin och har samma O[…]

V90 D5 CC - skillnad på motor MY?

Den var ju snygg. Ingen 4-zons klimatanläggni[…]