Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av cavelzini
Har en 850 Turbo -95 Sitter 2,3l i den. Finns det Mapsensor i den? Var sitter den? Hur ser den ut?
av caysie
Den har ingen MAP sensor, det är en luftmassemätare på turbon. Den sitter vid luftfilterburken.
av cavelzini
Ok tackar, då vet jag det iaf. Så bränslemängden justeras automatiskt beroende på värde från luftmassemätaren då?
Användarvisningsbild
av Marlboroman
cavelzini skrev:Ok tackar, då vet jag det iaf. Så bränslemängden justeras automatiskt beroende på värde från luftmassemätaren då?
Den och ett par andra givare dikterar mängden bränsle.
av cavelzini
Vilka givare? placering??

TPS,Luftmassemätaren...är det fler givare som är inblandade???
av *pettson*
Du har en spjällägesgivare, en massmätare, en motortempgivare, 2knacksensorer, och en lambdasond plus en kamaxelgivare och en vevaxelgivare. Samtliga är med i leken på ett eller annat sätt. Det är ju så att blir tändningen feljusterad så indirekt blir ju också bränslemängden påverkad. Vi måste alltså ha information från samtliga för att få rätt värden.
Men om vi ska hålla oss till dom tre som hela tiden jobbar med information som påverkar bränslet så har vi alltså massmätaren och spjällägesgivaren samt lambdan. Utöver detta påverkar ju även spridarnas konfiguration och kondition.
av cavelzini
Kanon, tack så mycket då tror jag att jag har fått svar på det jag behöver, iaf. för nu :D

Brickad WG-klocka funkar sällan bra. Man f&ar[…]

Finns vissa företag som sysslar med fjäd[…]

Generator Pv 444

Hej!har ett dåligt batteri och kontrollerade[…]

Hej Tror att du har rätt att det var reglerve[…]