Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Hilmer
På mina sommardäck som jag la på nya i våras har jag nu hittat lite defekter, på bakdäcken och främst vänster bak har de inre klackarna slitits konstigt. Givetvis svårt att förklara men det liksom är "vågigt", klackarna är inte lika höga i framkant som bak om man säger så och det känns helt enkelt "vågigt" när man drar handen över slitbanan. Hjulvinklarna ställdes innan jag la på hjulen.

Vad beror nu detta på? Det bör ju vara vibrationer/obalans på nåt vis även om detta inte känts av direkt.
Är det stötdämparna som är så pass slut att dessa kan ge sådana symtom!?
Har ju precis lagt på mina nya vinterhjul och är ju inte så road av att även få dessa förstörda...

Tips & råd tages tacksamt emot!
av RoadRunner1
Ja du det kan vara mycket som alltifrån dåliga däck till för lite luft , obalans , hjullager , stötdämpare , spiralfjäder som inte orkar med när däcken då brukar luta innåt pga denna utmattning där det ser ut som om kofferten var fullastad ibland vid extrem slitage.Ska nu något bytas på ren måfå utan besök för råd på däckverkstad så börja med det billigaste. :???:
Användarvisningsbild
av FredrikSvensson
Det är en hjulinställning som behövs,men kolla upp innan så alla bussningar och stötdämpare är som det ska.
Det gör verkstaden som ska göra hjulinställningen ( om dom är seriösa).
Användarvisningsbild
av Hilmer
Som jag skrev tidigare så kollades hjulvinklarna innan jag monterade sommarhjulen och det var samma värden som året innan när det gäller bakvagnen. Anledningen till att jag kollade det i våras var för att jag bytte ett hjullager och en spindelled VF. Kan inte urskilja några glapp i hjullagren, bussningarna har säkert sett bättre dagar även om dom kändes hyfsade när jag kollade. Men stötdämparna ser ut att ha suttit där ett bra tag och det är väl mest dom jag är inne på är boven i dramat.
Användarvisningsbild
av Tomas88
Hade samma problem med mina bakdäck. Däcken blev "taggiga".
Detta avhälptes med en hjulinställning.
Användarvisningsbild
av Hilmer
Jag beställde en chassisats från GE motorsport så nu ska både dämpare och fjädrar bytas och en hjulinställning ska göras, detta ska mest troligen avhjälpa felet. Vill ju inte sabba mina nya vinterdäck också.
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)