Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av PollyV70R
Hej.

Har en V70 R Awd årmodell 1998. Det har uppstått ett slags klonkande/kickande ljud under bilen. Nu undrar jag om det är någon av er där ute som kanske vet vad det kan vara. Ljudet kommer typ mitt/fram under bilen, har pratat med Volvo i Örebro och de sa det kanske kunde vara vinkelväxeln eller möjligtvis stödlagret till kardanaxeln.

Ljudet hörs tydligt när man svänger, oavsett med kopplingen nere eller växel i, hörs mycket svagt i fart men det blir typ tyst när man gasar. Ungefär som en trasig drivknut fast under bilen.. ?:-/ Vad är det som låter?

Tacksam för svar, mvh Andreas
av Stefan1
Påminner omn ljudet jag hade, och jag är nästan säker på att det var en kombination av dåligt stödlager och en knut på kardan som bara gick åt ena hållet (mitten knuten) om lagret är dåligt och gummiupphängningen med och kardan knuten kärvar torde ju den slå en del när den skall snurra och därav ljudet (tror jag) sedan är det ju så med ljud att de förflyttar sig så ledes hördes det troligvis i mitt fall typ mellan mittkonsollen och passagerarsätes golvet typ.

anledningen till att jag inte VET är att jag inte åtgärdat kardan och bilen står nu obesiktigad och väntar på ett beslut om jag skall försöka sälja den eller spara den till framtiden.
av PollyV70R
Hm okej får väl hoppas på att det är det för ljudet kommer ju liksom bara ibland och då under bilen då typ. Det hörs sällan när man backar, den dagen som felet uppkom så hade jag åkt ca 24mil enkel resa då jag åkte in till en verkstad där jag hissade upp bilen för att känna efter lite. Kardanaxeln och knuten var glödhet!

Vad jag vill minnas så ska en kardan inte vara jättevarm oavsett hur länge man har kört men nu var den så pass varm så jag fick ett minne på två fingrar (fina bränmärken). Borde väl då tyda på ett lite för kraftigt motstånd i lagret kanske? Ska in på felsök på tisdag får vi se men håll tummarna...

Det är roliga bilar så behåll den om du kan:)
Användarvisningsbild
av ketto
Låter som att lagret har skurit eller nåt, kardanen ska absolut inte bli glödhet! Nog för att den sitter nära avgassystemet, men så varmt ska de inte bli!
MartinS V60 D4 R-Design

Lurar på belägg fram vid detta byte[…]

Justera dimljus V90-18

Insex underifrån i ett hål,minns ej st[…]

V60 D3 tillverkad 2018 03.

Kan man med hjälp av motorns serienummer, art[…]

Polestar 5

1,8 miljoner med lite utrustning, som hittat! :-)