Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av bullneck
ska lämna in min s70 2,4 T på verkstad för att motor lampan tänts
nu är min fråga kan man kolla upp om dom fixat felet eller om dom bara nollat styrboxen för det kan jag göra sjäv?
men hur lång tid efter nollning tänds lampan igen?är tacksam för snabba svar ska in med den på måndag 3/8
Användarvisningsbild
av js1
Det väl egentligen en fråga som är omöjlig att svara på om du inte vet VAD som orsakat att lampan tänts. Är det ett permanent fel lär den tändas direkt igen och då måste felet åtgärdas. Det kan ju även vara ett intermittent fel, nån givare etc som spökar under vissa omständigheter, t ex temperaturer. luftfuktighet, glapp osv. Isåfall lär ju inte lampan tändas igen förrän det inträffar.

Jag känner en som har en Audi V6 där lampan tändes med jämna mellanrum. Audiverkstan hittade inte felet(?) utan släckte bara lampan varpå den tändes igen efter en tid. Så fortgick det ett par år (Lampan brukade släckas inför besiktningen). Audi ville byta båda katarna för sisådär 20tkr men avgasvärdena var bra hos bilprovningen så han gick inte med på bytet. Av en slump lämnades bilen in för något helt annat hos "Mullemeck nere på hörnan". Han "hörde" att den drog tjuvluft. En sprucken vakuumslang för nån hundring bytes och vips, sen har lampan aldrig tänts mer!

(Blev du lugnare eller mer nervös :lol: )
Användarvisningsbild
av bullneck
js1 skrev:Det väl egentligen en fråga som är omöjlig att svara på om du inte vet VAD som orsakat att lampan tänts. Är det ett permanent fel lär den tändas direkt igen och då måste felet åtgärdas. Det kan ju även vara ett intermittent fel, nån givare etc som spökar under vissa omständigheter, t ex temperaturer. luftfuktighet, glapp osv. Isåfall lär ju inte lampan tändas igen förrän det inträffar.

Jag känner en som har en Audi V6 där lampan tändes med jämna mellanrum. Audiverkstan hittade inte felet(?) utan släckte bara lampan varpå den tändes igen efter en tid. Så fortgick det ett par år (Lampan brukade släckas inför besiktningen). Audi ville byta båda katarna för sisådär 20tkr men avgasvärdena var bra hos bilprovningen så han gick inte med på bytet. Av en slump lämnades bilen in för något helt annat hos "Mullemeck nere på hörnan". Han "hörde" att den drog tjuvluft. En sprucken vakuumslang för nån hundring bytes och vips, sen har lampan aldrig tänts mer!

(Blev du lugnare eller mer nervös :lol: )
Nej ej mer nervös den ska fixas på begagnat försäkringen tack för ditt svar
Felkod

Tack för bilderna. Ska bara leta upp ventilen[…]

Enda anledningen är förstås att h&[…]

Oljebyte Volvo V60 t3 2011

Jag bara vamkör motorn och pumpar ur motorolj[…]

Elektronisk startspärr har hoppa i

har fixat min c30 nu 2,0d där startspärr[…]