Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av mccalle
Precis köpt Volvo V70-97, bara 13500 mil så jag hoppas den håller några till.
Lampan på instrumentpanelen för öppen bagagelucka lyser och det ska den göra för att luckan går inte att stänga helt. Oavsett hur hårt man slår igen bagageluckan så så fastnar den i "glappläget", dvs den kan inte gå upp under färd men fastnar i samma läge som om man slår igen den för löst.
Felsökning, åtgärd?
Det lättaste är att justera den som sitter fast i själva karossen, inte luckan. Där själva låsmekanismen på luckan låser sig fast i bilen. Kommer inte på vad den kallas, men den sitter med ett par skruv som du skurvar ur lite lätt för att sedan justera lite upp, ned och/eller i sidled. För jag hade liknande problem med min 850 men efter lite justerade så stänger den sig så fint så!
Nu går den inte att stänga alls. Låsmekanismen på själva bagageluckan "hoppar" inte i rätt läge när man trycker in öppna-knappen på bagageluckan. Jag har en 855 oxå så jag ser hur mekanismen ska röra sig när bagagehandtaget trycks in.
Finns det någon fjäder därinne som kan ha hoppat ur?
Så nu går luckan alltså inte att stänga alls, eller mer korrekt så går den att stänga men luckan låses inte fast, inte ens i "glappläget". Tips?
Var förbi Volvo-verkstaden och de trodde nog det skulle gå att fixa genom att justera karossfästet lite. Det skumma är att det inte är några millimeters justering det rör sig om utan jag skulle behöva flytta hela karossfästet MINST 2-3 cm bakåt för att det ska fungera. Verkar ju otroligt konstigt, några millimeters justering hade varit OK, men detta är ju abormt.

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]