Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Marie
Jag skrev tidigare ett inlägg om att det luktade illa när man sätter på värmen i bilen.
Det började en gång när bilen gick utan vatten. Då rök det in lite, och luktade.
Nu i efterhand har vi fyllt på vatten, och ska byta blockpackning. (därför vattnet var borta)
Sedan dess har det inte rykt in, men luktat illa (avgaser) när vi sätter på värmen. Har därför inte använt värmen, men bara ac:n eftersom den fungerat fint.
Prövade för ett par dagar sedan att sätta på värmen och låta den stå ett par minuter, det började med att lukta ganska mycket, men blev lite bättre efter en liten stund, men luktade fortfarande lite, så förstod ju att något är fel och måste fixas.

Nu idag, när jag satte på värmen så inte bara luktade det, utan började ryka in massa avgaser med en gång, så jag slog bara av med en gång.
Men vart kommer avgaserna ifrån? Har ju mina funderingar på vad det kan komma av, men eftersom jag inte har hållit på med bilar på minst 5 år så känns det som jag behöver rådfråga mig lite.
Ska byta blockpackning nu snart, så kan ju va bra att finna ut vad som gör att det ryker in avgaser med, så man kan fixa det samtidigt.

Ska även byta en del andra delar på bilen samtidigt, men inte något som jag kan tänka mig ha något med det här att göra.
av Marie
Grammse skrev:då låser jag den gammla tråden http://www.jagrullar.se/forum/viewtopic ... &sk=t&sd=a så kör vi på denna istället då :wink:
Ja det är ju lika bra. :)

Får bara hoppas någon har några bra svar till mig med nu då. Nu har jag ju iaf beställt alla andra delar jag behöver till bilen, så då hade det ju varit bra att finna ut av om man behöver ännu fler delar innan man börjar skruva isär, så man får fixat allt på en gång. :)
av ModestyB
Hej! Jag har exakt samma problem med min bil. Började när det var tomt på vatten vid ett tillfälle=( Det luktar ngt kopiöst, men jag trodde det var fläkten som bränt, eller ngt sådant=(

Vilka delar ska du byta ut? Har du felsökt bilen och vet exakt vad som är problemet? Går det att åtgärda själv som välvillig novis? Tacksam för svar. Har redan mailat verkstad, men vill först kolla, skönt om man slipper bli skinnad på semesterkassan pga ngt sådant här.
av *pettson*
Om du får in avgaser i luften. Särskilt när det är varmt? Då har jag inte en susning om vad det är. Det är samma luftintag varmt som kallt. Det är exakt samma luftväg (förutom vägen genom värmepaketet) varmt som kallt. Skillnaden är om det är lukten av GLYKOL som du känner. Det är isåfall värmepaketet som är problemet. Har man ett problem med att vattennivån sjunker dessutom i kombination med lukten då värmen är på. Ja då pratar vi om ett läckande värmepaket. Men glykol är inte avgaser...
Användarvisningsbild
av ovelindh
återigen som jag sa i andra tråden.. är det vit bolmande rök som är avgaserna? blir det imma på rutan?
av Marie
ovelindh skrev:återigen som jag sa i andra tråden.. är det vit bolmande rök som är avgaserna? blir det imma på rutan?

Ja det er lite vit rök. Och det blir imma på rutan.
Vi har nu fått bytt topppackningen som var dårlig, men problemet kvarstår.
av Marie
Nu har säljaren tagit tilbaka bilen och ska fixa upp den så då behöver jag inte fortsätta felsökningen mer.
Har bara varit krångel med den, men nu blir det väll ordning så får jag tillbaka den när den är färdig fixad.

Men tack för alla tips. :)

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]