Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Dickan
Hejsan.

Igår måndag så tänkte jag att ja skulle "trimma" min 144 hästar 855a. jag har hört att det bara skulle vara chippet som var annerlunda från 170 hästar och 144. sagt o gjort så tar ja en låda som sitter i en svart box i motorutrymmet. från en 2.5 glt vilket borde vara 170 hästar.

sätter i den i min försöker starta. den hostar till men startar inte. provar 2-3 gåner utan lycka. tänker skit samma.

slänger tillbaka min låda. startar fint. men dör dock snabbt eftersom tomgången går i botten.

om ja har lite gas så går den bra. och går bra och köra. men om jag ska växla ner från 4an till 3an så dör ju bilen undertiden. eftersom tomtgången bara sjunker i botten.

Vad kan detta vara? jag har tittat runt i bilen men hittar inget uttag för att läsa av bilen. vet den satt under askfatet typ på min 855r men på denna 94an finns ingen, inte heller någon låda fram motorutrymmet där man ska ex kunna nolla service lampan.

Läste äver att bilen skulle rätta till sig själv, men det har inte hänt ännu och har även kört lite längre sträcka på 3 mil.

lagom störigt problem speciellt om man ska fickparkera.

hoppas på snabbt svart.
av *pettson*
Märkligt att din 94:a saknar sin diagnosbox? Den sitter alltså inte där vid spolarvätskepåfyllningen? Du har alltså två kontaktstycken till övers hänger i luften då..
Nu vet jag inte om ditt laborerande skadade något, det lär du märka.
Men du ska ha väldigt klart för dej att det som skiljer 140 ifrån 170hk är bara..
*kompletta elsystemet i motorrummet
*Hela insprutnings systemet då det har massmätare, nåt som inte finns i en med fenix ..(även spridare och sånt skiljer)
*Den har 10 ventiler till..
*Grenröret skiljer..

Annars skiljer det inte så mycket.....
av Dickan
jaha men det är ju inte 140 hästars motorn jag har. utan 144 hästars :) för om man "chippar" den i vanlig affär så att säga så behöver inte de göra något mer o då ska man ju få 179 hästar eller något sånt.
av Dickan
sorry :) jag har den lilla skitdosan fram till hade tydligen fått för mig att den såg annerlunda ut.

hur typer man felkoderna i den? kan man nolla det på något vis?

mvh
av sm1nvx
Jag har en 850 med S5252-motorn, 1994 års modell. Efter att batteriet varit frånkopplat har det tagit min bil ca 100 mil innan tomgången blir normal!
Konstigt fenomen, står bilen still funkar tomgången. Börjar bilen rulla, att jag t. ex. släpper bromsen i nedförsbacke, sjunker varvtalet till 400-500 ungefär.
Samma sak sker såklart också vid upp- och nedväxling. (Vid motorbromsning hålls ju varvtalet uppe då bilen driver motorn)
Jag har inte hittat nån förklaring till detta.
Dagge

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]