Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Volvo_740_GLT
Ska åka till Biltema i morgon och tänkte köpa olja till bilarna. Vilken olja är bäst på Biltema ska det vara delsyntet eller helsyntet till en 850 SE -95 och en V70 AWD? Sedan tänkte jag köpa växellådsolja samtidigt till 850:n vilken är bäst där... Ska det vara delsyntet eller helsyntet?
Användarvisningsbild
av ketto
ja köpte 5W-40 till min 855 AWD iaf, funkar hur bra som helst! Helsyntet!
av Volvo_740_GLT
Tacksam för alla svar så det får bli helsyntet 5-40 till båda bilarna... Men till växellådan ska jag ha hel eller halvsyntet till den?
av Pirda
Hej
Så här ligger det till. Biltema är inget oljebolag, dem köper all sin olja från oljebolaget Statoil. Så när du köper olja från biltema är det exakt samma som du kan köpa på statoil, förutsatt att oljan uppnår samma kvalitetsnivå (ASEA, europeiska kvalitetskontrollen) och har rätt Viskositet.

Största skillnaden på syntetiska oljor och mineraloljor är att mineraloljorna får lägre livslängd vid högre temperaturer (kommer inte ihåg exakt från vilken temperatur, har för mig att livslängden halveras vid 85 grader jämtemot syntetolja, rätta mig gärna!) tänk på att en bilmotors arbets temp. ligger mellan 90-95 grader.
Hoppas att ni blir lite klokare av denna information :)

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]