Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av kaffe_koppen
Halloo.
Jag har ett problem med min v70 2,4t och det är att motorn läcker olja ifrån packningen som är ovanför oljetråget (ramen som håller vevaxeln), rätta mig gärna med vad den ramen heter.
Till min fråga: Går det att ta den oljetråget och ramen, byta packning och sätta tillbaka allt igen utan att ta ner växellåda och kamrem och dessutom utan att äventyra packboxarna i vardera ända?
Jag har testat hälla i någon gucka i oljan som skulle fräscha upp packningar, men utan positiv effekt.
MVH Steffe
av *pettson*
Läcker motorn i skarven ovanför tråget. Eller skarven ovanför den? Alltså mitt i vevaxellagringen. OM det är så att det är tråget så ned med detta och klistra om det. Om det är skarven ovanför så måste tyvärr motorn ur för enkelhetens skull.
Men du pettsson (eller annan kunnig), är det någon ide att ta ner tråget och känna på skruvarna till vevaxellagringen om dom går att skruva åt något extra, eller är det helt och totalt förgäves? Alltså inte skruva ner den utan bara försöka dra åt mera.
okej, jag förstår :( . Det läcker inte så enormt mycket (ännu) som tur är, så jag får väl köra vidare en stund. Ungefär 1 liter på några månader. Det löser väl sig knappast av sig själv..
Tack för delad kunskap i alla fall. :)
Det jobbiga är att det blir rätt dyrt om jag ska ta ner motorn för att fixa det. Tar jag ner v.lådan byter jag koppling m. urtrampningslager, packboxar i 2 ändar, kamrem, vattenp... Å ena sidan får jag en hyggligt renoverad bil efteråt;)

Av de dimensionerna hade jag personligen valt 275/[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]