Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej! Jag behöver verkligen hjälp med mitt tomgångsproblem. Det började med att den bara la av när bilen hade stått över natten och jag skulle starta den för första gången. Symtomen är att bilen startar som vanligt men direkt så börjar tomgången att svaja och efter ca 3 sekunder lägger bilen av. Det går att starta bilen direkt efter men den kan visa samma symtom även då. Men på senare veckorna har bilen även börjat lagt av även mitt under dagen (när jag har startat bilen flera gånger innan). Startproblemen slutar efter ca 1minut och då går bilen som vanligt. Har även ett problem som uppkommer ibland, när jag varvar upp mot 2,5-3500 varv så slutar turbon ladda ibland( bytte den lilla saken med tre ingångar på som styr laddtrycket utan förbättring)
Bilen: Volvo v70xc cross country awd -98
Jag har bytt antennringen.

Någon som kan hjälpa mig!?
Kan även tilllägga när bilen går ojämt på tomgången så kan den börja misstända lite och kännas som den går på 4cylindrar, och då luktar det även bensin.

Är det ingen som kan hjälpa?
martinu skrev:Hej! Jag behöver verkligen hjälp med mitt tomgångsproblem. Det började med att den bara la av när bilen hade stått över natten och jag skulle starta den för första gången. Symtomen är att bilen startar som vanligt men direkt så börjar tomgången att svaja och efter ca 3 sekunder lägger bilen av. Det går att starta bilen direkt efter men den kan visa samma symtom även då. Men på senare veckorna har bilen även börjat lagt av även mitt under dagen (när jag har startat bilen flera gånger innan). Startproblemen slutar efter ca 1minut och då går bilen som vanligt. Har även ett problem som uppkommer ibland, när jag varvar upp mot 2,5-3500 varv så slutar turbon ladda ibland( bytte den lilla saken med tre ingångar på som styr laddtrycket utan förbättring)
Bilen: Volvo v70xc cross country awd -98
Jag har bytt antennringen.

Någon som kan hjälpa mig!?
:mrgreen: "pettson help wherever you are" :-)-) Kommer nok et klokt svar fra guruen her ute!! ??:-/
av *pettson*
Jadu jag vet inte nåt jag rakt av kan svara sådär.. Bilen behöver ju felsökas, inte gissas om. Felet är ju lite mera komplicerat eftersom bilen slutar att ge laddtryck lite hipp som happ, likväl som den är svårstartad lika slumpartat, efter en minut så går tydligen bilen bra?
Som sagt en riktig felsökning är på sin plats. Kan inte komma på rakt av vad problemet skulle vara, naturligtvis vore det ju väl om man kollade enkla saker som systemreläet som sitter ovanför kylaren och även kikar på bränslereläet.
Japp det gör den. Jag undrar hur man ser om reläna är trasiga? vart sitter bensinrelät? Turboproblemet har löst sig genom att jag bytte turbotrycksgivaren eller vad den heter. Har även bytt antennringen.
martinu skrev:Japp det gör den. Jag undrar hur man ser om reläna är trasiga? vart sitter bensinrelät? Turboproblemet har löst sig genom att jag bytte turbotrycksgivaren eller vad den heter. Har även bytt antennringen.
:-)-) Det er meget vanskelig "svårt" og se om rele er gåent da trådene er meget tynne,men rele har nr 103 og sitter mest sannsynlig under boksen der sikringer er!!D er der mitt rele satt,på min 850!! :mrgreen: Good luck,det er tydeligvis mange av oss som har hatt denne svårhet desverre ??:-/

Min V70 Classic 2,4 -00 får lite extra kraft[…]

Topp! Tackar för svaren. Då gör ja[…]

OM jag siktar in mig på en med DCT-lå[…]

Nix, ingen olja