Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av 780xlt
Har 855 från 1995, så den börjar ju ha några år på nacken nu...

Kring framrutan:

Ovanför är det en typ dekorlist som lossnat. Åkte via bilglasmästeri där de sa att nya kostar så mycket att det inte är värt det om man ändå inte skall byta ruta osv.
Finns det alternativ (annat än att foga med massa) ?
Problemet utan list är väl dels att det ser lite skumt ut, men ävben att det läcker in lite vatten+rostar.

Vid sidorna är det ju mörkmålade aluminium (?)-lister.
Färgen där börjar flagna.
Hur kan man måla dem enkelt?
Bara att skrapa bort kvarvarande färg, slipa något, maskera och måla med någon metallfärg?
Användarvisningsbild
av ovelindh
När jag trodde att listen skulle trilla av så tänkte jag limma listen.. när jag skulle limma så upptäckte jag att det var ett spår som man tryckte in listen i! så nu sitter den där igen! kolla det först man puttar upp listen sen när den väl är på plats.
av 780xlt
I mitt fall var det så med listen ovanför rutan att den släppt något på mitten.
Jag försökte sedan flera ggr trycka dit den, men det ville sig inte.

Tänkte då att; till helgen skall jag sätta fast den med lim eller liknande.
Men...

Innan helgen kom var listen helt borta, så nu har jag ingen list alls.

Enligt glasmästeriet är det en åtråvärd del på bilskrotarna
av KGL
Orginal listen går kanske att trycka tillbaks,dock ej om du har bytt ruta o har en pirat typ pilkington dessa har en enklare list som trycks runt rutan medans orginalet är tvådelad som låser i varann där botten delen är tejpad i takkanten,,har jag för mej?Dock ingen fara för läckage det är limmet som tätar inte listen ,enbart dekoration!
Användarvisningsbild
av jockas
ketto skrev:Sitter inte Pilkington från början på Volvobilarna? :roll:
Det står Pilkington både på min gamla framruta och den nya som tillkom för 2 veckor sen. Plus alla andra rutor så det är nog så :)
Användarvisningsbild
av goransson89
Jag har nästan samma fundering, jag håller på lacka om bilen, så listerna på sidorna och framrutan ( som går över taket) kommer försvinna eftersom jag ska lägga igen "groparna" på taket. min fråga är om det finns nått man kan lägga runt hela rutan? nån list från annan bil som passar? eller nått silicon eller nått? eller om man ska kapa av metallisterna på sidorna och försöka få det snyggt? :)
av KGL
Jag skulle kapa listerna,blir inte så snyggt o kladda i lim silikon eller dylikt +skitdrygt o byta ruta senare!Eller försöka sätta en list rut hela rutan o sen limma i den.Ang pirat-ruta så är det säkert samma tillverkare men på orginal rutor tror jag det står biltillverkarens namn.Saksamma listerna man får från typ direktglas är i alla fall inte samma som sitter orginal utan en lite enklare variant som är klämd runt rutans över kant.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]