Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av MichaelSthlm
#296239
Hej alla. Jag vill gärna ha er hjälp innan jag går vidare i åtgärder för att ordna upp gasdriften på min bil.

Problembild
Bilen har sedan en tid börjat växla själv mellan gas och bensin (tillsammans med det välkända klicket som blir när bilen normalt kört slut på gasen och växlar till bensindrift), ibland frenetiskt tills jag slagit över knappen till bensin, då har jag kunnat köra vidare utan problem, men på bensin. Ibland har bilen dött på gasdrift vilket är lite extra bökigt med automatlåda. Sedan några dagar vägrar den nu gå på gas över huvud taget trots mycket gas i tanken. (Knappen står på gasdrift, knappen blinkar inte förrän efter en stund och bilen går jämnt hela tiden vilket tyder på bara bensindrift) Gasmätaren har alltid verkat fungera, det verkar snarare som en annan mätare av tryck tror att det inte finns tillräckligt tryck på gas och ställer om till bensin, eller kanske det är ett relä som spökar och nu kärvat fast.

Bakgrund
Bilen är konverterad hos Motorgasteknik AB i Hisings Kärra. Företaget som det hette då finns inte längre. Systemet är ett NECAM MEGA. Bilen har fungerat väl från då jag köpte den vid 27.500 mil till 30500 mil. Vid köp fick jag i ca 19 m3 gas på "tom" tank vilket har minskat till ca 16 m3. På senare tid ska det inte vara något problem med olja i tanken (tankar mest vid Kungens kurva) så jag misstänker därför något med trycksensorer. Då Bilia knappt har några gamla rävar kvar på äldre gasbilar (fick senast bilen hemskjutsad från en lite kaxig servicekille i Alvik som tog in bilen men konstaterade att den kunde de inte serva) har jag varit ner till det närmaste av gasverkstädernas Mecka (passande ord ;-) ), i Linköping, till Stadspartner tekniska verken. De gjorde felsök, under testet hörde de inga klick och bilen verkade gå ok (i och med de sporadiska problemen är det här alltid en risk). De kollade tryck, ställde tycket, bytte filter och kollade läckor.
Det dröjde inte länge innan problemen visade sig igen. Till slut går den som sagt inte alls på gas men bra på bensin.

Bilder
En sak som direkt gör mig misstänksam är att ovanpå den svarta delen med två slangar undertill (bild nr 2) var det en kladdig massa som gick att ta bort. Det kan inte vara smält plastlist i och med att den redan sågats bort. Där är nu ett slags hål synligt. Kan det va nåt? Vad tror ni?

Bild
Bild
Bild
Bild
#297635
Uppdatering
Har nu hittat en kille på Rejmes i Linköping som dels känner igen symptomen, dels har reservdelar till t.ex. gasfördelaren som brukar spöka på dessa system. Har haft Bilia Haga Norra som reserv i och med att de ska vara de mest erfarna av Bilias verkstäder på äldre gasbilar och de ringde med svansen mellan benen och berättade att de gärna gör ett nytt försök med min bil men dels har de inte reservdelar (skaffar nytt eller beställer från min kontakt) och dels har de ev. inte alla verktygen som krävs för de äldre bilarna. Jag kan med stor sannolikhet få service över dagen hos Rejmes varför jag väljer dem för kommande service. Skulle det krävas ett byte av någon större beställningsvara kan någon i Sthlm utföra det jobbet.
Återkommer med resultat.
#301747
UPPDATERING

Var till Rejmes i Linköping idag och killen rengjorde fördelaren som han misstänkte och bilen går nu igen på gas! Kostnad 950 kr inkl 3-4 mil testkörning. Teknikern heter Fredrik Sandberg.
#304973
UPPDATERING

Har nu kört bilen ett tag och när det är mindre än halvtank svarar bilen osäkert på gaspådrag från stillastående och ibland även i marschfart. Jag tror själv att stegmotorn behöver bytas efter alla milen bilen gått för det är den som avgör hur mycket gas som ska in i motorn vad jag förstått. Den verkar bara funka ok om det finns tillräckligt med tryck. Har hört andra som beskrivit liknande symptom och fått det löst med byte av hela fördelaren men kanske det inte behövs. Ska kolla om jag kan köpa in delen själv via Holland och jämföra med Volvos svinpriser. Återkommer.
#305105
Jocke S. skrev:Vad ligger gastrycket på? För dom mätte väl trycket på den? Samt gjorde en läckagesökning?
Första gången i Linköping justerades gastrycket som låg fel med ca 5-10%. Kommer inte ihåg exakt vad siffrorna var, bara att det inte skiljde sig så mycket. De kollade även läckage och bytte en slags klämma.
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]