- lör 13 jun 2009, 11:56
#296239
Hej alla. Jag vill gärna ha er hjälp innan jag går vidare i åtgärder för att ordna upp gasdriften på min bil.
Problembild
Bilen har sedan en tid börjat växla själv mellan gas och bensin (tillsammans med det välkända klicket som blir när bilen normalt kört slut på gasen och växlar till bensindrift), ibland frenetiskt tills jag slagit över knappen till bensin, då har jag kunnat köra vidare utan problem, men på bensin. Ibland har bilen dött på gasdrift vilket är lite extra bökigt med automatlåda. Sedan några dagar vägrar den nu gå på gas över huvud taget trots mycket gas i tanken. (Knappen står på gasdrift, knappen blinkar inte förrän efter en stund och bilen går jämnt hela tiden vilket tyder på bara bensindrift) Gasmätaren har alltid verkat fungera, det verkar snarare som en annan mätare av tryck tror att det inte finns tillräckligt tryck på gas och ställer om till bensin, eller kanske det är ett relä som spökar och nu kärvat fast.
Bakgrund
Bilen är konverterad hos Motorgasteknik AB i Hisings Kärra. Företaget som det hette då finns inte längre. Systemet är ett NECAM MEGA. Bilen har fungerat väl från då jag köpte den vid 27.500 mil till 30500 mil. Vid köp fick jag i ca 19 m3 gas på "tom" tank vilket har minskat till ca 16 m3. På senare tid ska det inte vara något problem med olja i tanken (tankar mest vid Kungens kurva) så jag misstänker därför något med trycksensorer. Då Bilia knappt har några gamla rävar kvar på äldre gasbilar (fick senast bilen hemskjutsad från en lite kaxig servicekille i Alvik som tog in bilen men konstaterade att den kunde de inte serva) har jag varit ner till det närmaste av gasverkstädernas Mecka (passande ord
), i Linköping, till Stadspartner tekniska verken. De gjorde felsök, under testet hörde de inga klick och bilen verkade gå ok (i och med de sporadiska problemen är det här alltid en risk). De kollade tryck, ställde tycket, bytte filter och kollade läckor.
Det dröjde inte länge innan problemen visade sig igen. Till slut går den som sagt inte alls på gas men bra på bensin.
Bilder
En sak som direkt gör mig misstänksam är att ovanpå den svarta delen med två slangar undertill (bild nr 2) var det en kladdig massa som gick att ta bort. Det kan inte vara smält plastlist i och med att den redan sågats bort. Där är nu ett slags hål synligt. Kan det va nåt? Vad tror ni?




Problembild
Bilen har sedan en tid börjat växla själv mellan gas och bensin (tillsammans med det välkända klicket som blir när bilen normalt kört slut på gasen och växlar till bensindrift), ibland frenetiskt tills jag slagit över knappen till bensin, då har jag kunnat köra vidare utan problem, men på bensin. Ibland har bilen dött på gasdrift vilket är lite extra bökigt med automatlåda. Sedan några dagar vägrar den nu gå på gas över huvud taget trots mycket gas i tanken. (Knappen står på gasdrift, knappen blinkar inte förrän efter en stund och bilen går jämnt hela tiden vilket tyder på bara bensindrift) Gasmätaren har alltid verkat fungera, det verkar snarare som en annan mätare av tryck tror att det inte finns tillräckligt tryck på gas och ställer om till bensin, eller kanske det är ett relä som spökar och nu kärvat fast.
Bakgrund
Bilen är konverterad hos Motorgasteknik AB i Hisings Kärra. Företaget som det hette då finns inte längre. Systemet är ett NECAM MEGA. Bilen har fungerat väl från då jag köpte den vid 27.500 mil till 30500 mil. Vid köp fick jag i ca 19 m3 gas på "tom" tank vilket har minskat till ca 16 m3. På senare tid ska det inte vara något problem med olja i tanken (tankar mest vid Kungens kurva) så jag misstänker därför något med trycksensorer. Då Bilia knappt har några gamla rävar kvar på äldre gasbilar (fick senast bilen hemskjutsad från en lite kaxig servicekille i Alvik som tog in bilen men konstaterade att den kunde de inte serva) har jag varit ner till det närmaste av gasverkstädernas Mecka (passande ord

Det dröjde inte länge innan problemen visade sig igen. Till slut går den som sagt inte alls på gas men bra på bensin.
Bilder
En sak som direkt gör mig misstänksam är att ovanpå den svarta delen med två slangar undertill (bild nr 2) var det en kladdig massa som gick att ta bort. Det kan inte vara smält plastlist i och med att den redan sågats bort. Där är nu ett slags hål synligt. Kan det va nåt? Vad tror ni?



