Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av icemania
jag är ute efter billig effektökning till min volvo 850 2,5S
Någon som har några billiga och enkla tips?
av icemania
ja det är det jag har kollat på.. det finns inget annat??

men angående luftfilterbyte.. måste man köpa speciella luftfilter eller funkar det med ett koniskt sportluftfilter från mekonomen? för när jag har kollat lite så sitter ju luftmassemätaren i locket till luftfiltret och så går det in två slangar i locket med vad är dessa till??
av *pettson*
Om du åker i bilen du skrivit har du inte ens en luftmassemätare? Du har ju fenix styrsystem. Däremot har du en lufttempgivare.
I övrigt går ena luften till tomgångsmotorn, andra luften troligen till luftpumpen. Ett tips om du ändå åker med en S (144hk) så köp ett insatsfilter till orginalboxen. Det är inte så att ett filter trollar fram 15-20hk. Sanningen är den att ett väl avstämt filter med rätt avskärmning kanske kan ge dej runt 3-5hk på fullvarv. Samt lite annorlunda vridmomentskurva. Fel avstämt och fel avskärmat ger dej möjligen 10hk MINDRE än du hade innan konverteringen. Med en chipning, insatsfilter samt ett avgas kan du räkna med 10-25hk (beroende på hur väl det är gjort) på fullvarv. Samt lite annorlunda vridmomentskurva. Samt förhoppningsvis en bränslebesparing om det är väl optimerat.
av icemania
det är en 96:a.

så det är ingen luftmassemätere på dessa.. men är det lutftempgivaren som sitter i locket då eller? jag har nämligen ett koniskt sportfilter som jag hade på min gamla bil.. tänkte om det gick att göra något smidigt med det? men det kanske e battre att köpa ett insatsfilter istället!!
Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]

Vilken ratt? 240

Hej på er. Har en VOLVO 245-833 GL 1993. Nu […]

Hej Jag behöver byta ut mina 21" frikt[…]