Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har försökt söka men hittar inte relevant information.

Jag har en Volvo V70 1998 som jag skall byta yttre drivknuten på nu till helgen.
Jag tror att jag minns att vissa drivknutar osv kommer rengjorda och andra inte osv?
Köpte drivknuten på Biltema idag. Vad exakt är rekommenderat att jag gör med den innan montering? Rengöra grundligt med tex T-Röd?

//Kensy
Senast redigerad av 1 timebandit, redigerad totalt 0 gånger.
Hejsan!

Varför ska du rengöra den?
Du ska väl ha på fettet som medföljer.
Den behöver ingen rengöring.
Något du bör tänka på är att ta loss ABS-givaren från sitt fäste.
Stöter du i den under demontering eller montering kan du få felkoder.
Den är känslig för sådant.

Annars kan du bara se fram mot ett ganska enkelt jobb.
Glöm inte lossa centrumbulten innan du plockar av hjulet och har hissat upp bilen.
Sen när du ska lossa knuten från axeln så är där en låsring som ska av.
Passa på att kolla dina ABS-kransar när du ändå plockar av knuten. Rengör kransen med en stålborste och inget annat.

Ha en god stund.

Mvh

Timo
Jag har för mig att den kommer in fettad från tema, sen måste du låsa centrum bulten med låsvätska finns också på biltema. Har för mig att du får en ny krans samtidigt det var det i min från tema. Sen skulle jag även köpa en extra damask då det är lätt att förstöra en och inget roligt att stå där utan en extra har för mig att den bara kostade 50 kr.
Ok, då är det alltså inget man behöver tänka på i den vägen... Det är bra... Imorgon 09.00 påbörjas arbetet iaf.
Den är inte infettad eller dyligt alls, men en tub med fett medföljde iaf =)
Låsvätska skall inte behövas, använde inte det när vi bytte hjullagrena. Det medföljde en sådan men har en ny "orginal" som verkar bättre faktiskt.
Extra damask hade man nog kunnat köpa ja, det tänkte jag inte på. Gäller å vara försiktig då alltså =)
u är jobbet klart... Tog 4 timmar inklusive fika...
Någon avdragare behövdes aldrig men en stor gasolvärmare eller vad dem heter vad nödvändig. Knuten var inte bara å dra av utan en jäkla massa bankande men det gick.

Kände inte heller för rengörningsjobbet och sedan göra dubbeljobb ifall knuten ändå "var" dålig.
Nu vet jag hur man skall göra nästa gång och då kommer det gå jäkligt mycket snabbare. Visste först inte hur knuten satt fast så där förlorare vi lite tid.

Det enda som jag INTE gillade med Biltmas knut var dem undermåliga spänbanden typ som skall hålla fast damasken! Fan va dåliga dem var! Hade jag vetat det så hade köpt riktiga så nu fick det bli buntband istället =)

En del vibrationer är borta och en del av "vobblandet" också.

Update:
Tyvärr verkar det inte som att allt har gått rätt till... Det droppar växellådsolja under bilen nu... Fan också! Det är inte så att det är en massa droppar utan det tar en stund för dem å falla. Verkar droppar mer när man precis kört!! Det verkar inte droppa/rinna från drivaxeln på den sida som arbetades med... Får åka till en GDS hall om en stund å kolla upp vart det kommer ifrån...

Har ni några tips/idéer på vad som kan felat?

Bild

Jag hoppas att det kan vara "spillolja" som samlats någonstans när drivaxeln togs ur och har hittat en väg att rinna bort...
Den inre knuten har troligen hoppat ur lådan en bit. Det är ju en packbox som tätar mellan knut/växellåda. Nu blev det lite knepigt, för du kan inte slå på knuten utan att slå på damasken och den är känslig mot sånt. Egentligen skulle du skruva loss spindeln från spindelleden och trycka tillbaka knuten.

Begagnade däck? Varför https://aeromot[…]

Oljeläckage

På undersidan av turbon sitter det ett r&oum[…]

Hundgrindar v70n

Hej. Jag söker Volvo original fästen til[…]

Köra EX90 med släp

Hej! Är det någon som har erfarenhet a[…]