Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av paske
tjenar har fått problem igen med min bil.

har precis bytt turbo på den å kört ca 20 mil så börjar den att knacka. har haft en vän till mig som jobbar på en volvo verkstad som har lyssnat på den och sagt att det inte är ramlager men vad kan det då vara för något ?! har kopplat bort drivremen till ac och generator så det är inte den! har också haft ventilkåpan borta och kollat ventillyftarna kan inte se några fel på övre delen av toppen eller kam. hittade en lyftare som var mjuk och bytte den. men det blev ingen skillnad. det låter som om det kommer från insugssidan 2,3,4 cylinder. knackar både på höga och låga varv. ska ta och plocka bort insuget och kolla om jag ser någon där som är fel.

hoppas på några bra svar!!!
Användarvisningsbild
av Folke89
*pettson*:

Men borde det inte vara något materialfel om en vevstake kröker sig? Jag har ingen direkt erfarenhet eller så men i mina öron låter det som ett relativt ovanligt fel. Det ska väl mycket till om en vevstake ska kröka sig?
Folke89 skrev:Men borde det inte vara något materialfel om en vevstake kröker sig? Jag har ingen direkt erfarenhet eller så men i mina öron låter det som ett relativt ovanligt fel. Det ska väl mycket till om en vevstake ska kröka sig?
Standard vevstakar är väldigt klena. Det är ingen konst att kröka stakar om man har chipat, finns även som krökt stakar med en bil som är original, vilket är ovanligt. Men det inträffar. Och krökta stakar är inte ett så ovanligt fel i 850 / X70.
Användarvisningsbild
av Folke89
Det var som tusan, där lärde man sig något nytt. Jag kan förstå att det kan inträffa om man trimmar den eftersom den då inte är byggd för att klara dem påfrestningar som blir, men att det händer med en i orginalskick trodde jag inte.

Det är ju inget roligt om man måste byta vevstake, är ju en del jobb och jag kan tänka mig att en ny vevstake kostar en rätt bra slant.
Senast redigerad av 1 Nexus, redigerad totalt 0 gånger. Anledning: onödig citering !!!!!!!!!
Användarvisningsbild
av paske
har haft en som har lyssnat på motorn. han chipade den innan till mig. jag har haft för mycket effect i motorn, satte dit en större turbo innan ljudet kom. så det skulle visst vara runt 300 hk nu i den enligt honom. felet var som ni skrev det är vevstakarna. så han ska ordna smidda stakar så ska jag riva ner motorn å renovera allt. och chipa om den så att det blir anpassar till turbon.

Faktiskt ingenting. Har däremot konstaterat a[…]

Hallå! Jag har conti 225/45/17 på min[…]

Lösningen finns hos Temu för 144:-