Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av tomme
brukar alltid få en massa mothugg och diverse andra roligheter från "Carman" när det gäller ac!, undrar bara om han har semester nu eftersom det känns lite lungt på forumet? speciellt då det gäller läckande/trasiga ac-anläggningar!
kan bara inte låta bli att infoga en liten text snodd från "pettson"

Här är svaret från volvo personvagnar som jag fick på frågan om vad som var normalt på en volvo 850 GLT 92.
*Tack för din fråga. Vi har nu varit i kontakt med våra experter inom AC system på produktutveckling. För din bil med årgång 1992 finns det inga lagar som styr vilken omfattning den får läcka. Vi har däremot självklart en omfattande kontroll på de olika AC systemen och för en 850 av årsmodell 92 är en rimlig nivå mellan 15-20 g köldmedium per år i enlighet med de mätningar vi gjort. Många bilar ligger dock långt under denna nivån. I din bil finns det 750 g köldmedium och systemet skall fungera felfritt fram till 200 g förlust. Jag hoppas detta ger svar på dina frågor.*

för nyare system gäller följande på volvo..
*Enligt det gällande EU-direktivet som i korthet brukar kallas 'F-Gasförordningen'
får s.k. enkelevaporatorsystem förlora max 40g R134a/år och dubbelevaporatorsystem max 60g R134a/år.
Dagens system förlorar typiskt inom området 8-13g/år. dvs. mindre än en 1/4 av tillåten förlust.
För övriga världen finns inga motsvarande krav.*
240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Då kan vi starta en klubb Lennart. Idag ligg[…]

Byta topplocket, eller hela motorn?

Alternativ 3: Byt bara toppackningen på bil[…]

Förstärkt kamrem

Tror inte den jag har sett va med kevlar utan bara[…]

Nya Volvo XC70 PHEV

Press release från Volvo https://www.media.[…]