Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Mojje
Trevlig Midsommar på er alla!

Hej på er!

Har problem med oljeläckage! 3l olja på 55 mil. Började kolla och leta, fick för mig att kolla stiften för att se om de var oljiga och när jag lyfte kåpan så var där en sjö med olja!! Aha tänkte jag vevhusvent. Bort med insug och alla tillbehör. men ack vad jag bedrog mig ingen gröt bara olja. Inte täppt någonstans( vad jav med min begränsade erfarenhet kunde se) . Så nu sitter jag här lagom munter på Midsommarafton och har inte en susning om vart jag ska fortsätta med?? Kan säga så pass att den är torr mellan motor och låda. Har även haft bort kåpan till kamremmen och även där torrt. Så kan jag blåsa på med tryckluft i de 2 stora hålen nere vid oljefällan?? Eller kan det vara så enkelt som att det är påfyllningslocket som är otätt? Bilen är en 850 GLT -92 med nära 41000 mil på mätaren så viss oljeförbrukning är väl att anses normalt. Tar med stor tacksamhet emot tips och ideér!

Ha en skön Midsommar!! Nu ska jag försöka snygga till mig sen döva bekymmer med sill och nubbe =))

Mvh Morgan
av Per Nilsen
Hei,
hvis du ikke har byttet pakning på oljepåfyllingslokket, bør det gjøres.
Pakningen blir hard og begynner å lekke etter hvert, slik at det kommer olje ned på tennpluggene.
Användarvisningsbild
av Phantom
Hur vet du att det var exakt 3l?
För det skiljer 1,5l(om jag inte minns fel så här på midsommar) mellan min & max på oljestickan :|
Oljenivån ska vid påfyllning ligga mellan min och max...varför göra påfrestningar på packboxar o.dyl. genom att fylla olja till max när det finns ett mittläge :???: (inget specifikt mot dig utan många fyller gärna till max medan optimalt är mellan min och max)
Men byt packningen i oljepåfyllningslocket som tidigare skrev och se vad som händer...
av Mojje
jo det började så här: Va och tankade upp bilen för ett antal veckor sedan och då kollade jag oljan gör det då jag tankar då han gärna vill ha en slurk =) gammal och sliten. Såg då att det låg på min strecket så jag köpte och slog i en liter. 20 mil senare fick jag för mig att kolla igen....samma visa, nere på min och pytsade i en liter. samma sak vid 40 mil 1 liter till. och där är jag nu med en sticka på min. och insug och oljefälla nedplockat och så är nog troligen problemet i locket..jag tog för givet att vent va täppt så det tryckte ur oljan den vägen..så går det när man med brist på erfarenhet och en förmåga att se allt som det värsta får råda =))
Användarvisningsbild
av goransson89
Om det nu bara är packningen vid påfyllningslocket (vilket det mycket väl kan vara eftersom du verkar haft loss locket väldigt mycket) så borde det även vara kletigt runt locket. men testa byt packning, om det hjälper så är problemet löst, plus att du vet att vevhusventilationen är i bra skick :wink: känns alltid bra att veta :D

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]