Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av janne1
Hej jag har läst mycket på det här forumet , verkar vara mycket kunnigt folk .Jag har ett fel på min 855T5 95 felkod 5-1-4, det är en kille som heter Pettson verkar mycket kunnig.Som har skrivit en del bra svar,Så till problemet defekt kylfläkt halvfart ,jag har kollat ström på kabel till relä från startmotor,jag har lagt på ström direkt på fläktmotorn kabel 1 fläkt startar kabel 2 startar inte, relä ingång B allså mitten sockeln lagt jord på ett stift fläkt startar på sift 2 startar inte. Bilen går illa efter 10 min körning temp mätare bra alltså mitten läge.Fläkten går ej,efter bilen stått en timme går den bra igen i 10 min sen samma sak ,provade att nolla bort fel kod den försvinner och bilen går bättre men efter ca 10 min samma sak bilen går dåligt ,och fel kod igen.
Hoppas på svar .
MVH Janne
av *pettson*
Felkodsinformation 5–1–4
Villkor
Om elkylfläktens signalledning är kortsluten till jord/spänning eller om det är avbrott i kretsen tolkar styrenheten detta som ett fel och felkod 5–1–4 sätts.
Ersättningsvärde
-Tomgångsregleringen spärras.
-Lambdaregleringen spärras.
-Villkor för bränsleavstängningen ändras.
-Om motortemperaturen överstiger 102°C startas elkylfläkten på helfart.

Felorsak
-Signalledningen kortsluten till spänning.
-Defekt elkylfläktrelä.
-Signalledningen, halvfart kortsluten till jord.
-Signalledningen, helfart kortsluten till jord.
-Avbrott på signalledningen.
-Avbrott på spänningsledningen till elkylfläktrelät.
-Kontaktresistans i anslutningar.
-Defekt elkylfläktrelä.

Så det betyder kortfattat att styrdonet gör sitt jobb. Eftersom bilen går illa efter ca 10 min.
Nu är då åtgärden att antingen byta fläkt eller reparera felet på den befintliga.
:wink:
av janne1
Hej igen jag bytte fläkten samma fel uppstod fel kod 5-1-4 hukkrar och går illa ca 10min körning kollade fläkten genom att köra direkt ström till den gick hel ,halvfart,sen körde jag en test genom att trycka 3ggr på Diagnos lådan pinne i A2 allt fungerar, bytte relä för säkerhets skull ingen bättring.Alla mät värden verkar stämma förutom connector A bortplockad och kontakten B på relät bortplockad kopplar ohm mätare mellan B terminal 1 och jord ska vara 28-38 ohm jag har OL kan det vara avbrott mellan ECM och relät alltså gul styrkabel .Eller vad HELVE kan det vara.
Tack på för hand Janne

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]