Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av snowman
Hej!

Jag har en Volvo S70 -99 som gått 8500 mil.

När man öppnar dörren till fullt läge så smäller det till 2 gånger och inför varje smäll så känner man att det tar emot lite extra. Det finns två gångjärn och dessa är oljade, sen finns det ett mitten stag som antagligen ser till så att dörren har 2 hack och så att inte dörren flyger upp hur som helst. Här sitter dock ett gummi skydd som gör att man inte kan se vad som verkligen händer när man öppnar dörren men man kan iallafall se att staget hoppar till. En gissning skulle kunna vara att detta stag har låssnat i sin svätts i själva karrossen. Men jag antar att detta är relativt vanligt fel så vad säger ni ? Vad kan detta vara?

MVH
snowman
Användarvisningsbild
av ketto
antingen har de släppt vid svetsen eller så är stoppet inne i dörren på gång att paja! Min small bara till, sen va den trasig!
av snowman
Jag fick ju först för mig att det var olja som krävdes så jag tog på olja men detta hjälpte givetvis inte. När jag tittade närmare på det så kan jag se att staget förflyttar sig in i karrosen när man stänger dörren vilket borde tyda på att den gått av i svättsningen väll?
av JockeGbg
Min dörr smällde också men det var bra en skruv som var lös vid gångjärnet. Har för mig du får lossa lite på gummit för att se den skruven. Jag drog åt skruven så blev det tyst.

Men har du otur kan gångjärnet ha släppt i svetsen. Är tydligen ett ganska vanligt fel.
Användarvisningsbild
av Carina
Ja det är förmodligen dörrstoppen.
Min hade gått sönder där skruvarna satt så det var bara att skruva bort och sätta dit en ny.
Men det är bara att beställa en ny på volvo och se glad ut.... tar bara en liten stund att byta.. :lol:
av snowman
Jag var ute och tog en titt nu.

Tar man bort gummit och öppnar och stänger dörren så kan man se att staget rör sig in innanför karossen. Den skruv som sitter längre ut på staget verkar sitta som den ska.

Detta betyder väll då att den låssnat från karossen? eller sitter den med skruvar i karossen?

Tips: Lyssnar man mkt på radio är Tu[…]

240 b230f lh 2.4 impulsgivarsignal

Kan tillägga att efter jag bytt tändspol[…]

Anliggande frambroms 740

Hej! Upplever att frambromsen känns lite anli[…]

installera dragkrok

Säkringen är en 40 A. J.case kallas type[…]