- mån 01 jun 2009, 18:44
#293354
Hej!
Det är så att min 850 drar ca 1 liter på 2-300 mil något som jag tycker
är alldeles för mycket med tanke på att motorn är totalrenoverad i vintras.
Ventilsäten, ventiler och ventiltätningar. Ja allting är utfört av en yrkesman
när det gäller toppen. Borde vara tipptopp. Samtliga ventiltryckare är nya.
Loppen är honade och ringarna är bytta, allihopa. Bilen har rullat runt 1000
mil sen renoveringen.
Tillbaks till oljeproblemet, efter ett par hundra mil så kan jag se en oljedimma
på "toppen" runt oljelocket. Packningen är inte trasig men inte heller ny.
Drar jag ur stickan så kommer det "rök" härifrån. Kan även lukta lite olja runt
motorn, även om jag motortvättat den.
Oljefällan är bytt, ny alltså. Slangarna är rengjorda, inte nya. Kollat dessa två
gånger nu.
*Pettson - tack för tipset, kunde inte känna att det blåste ifrån slangen till insuget.
Vet inte om jag har för dålig känsel eller hur pass mycket det ska kännas.
Kanalerna i blocket är rengjorda, har haft isär hela blocket och spolat med högtryck
och avfettat hundra gånger. Men nu är jag osäker, kan det vara blockerad i någon
kanal i alla fall?
Kännt med handen precis under anslutningen till "insugsflexröret", det svarta.
Här är det en vridanslutning med o-ring (som är ny). Här blir det kladdigt, inte
supermycket olja men väldigt kännbart kladdigt.
Besiktigade bilan idag och här är avgasvärdena. (x) = gränsvärden.
CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 003 (100) <----FRÅGA, borde det inte synas här om jag har olja i förbränningen?
Lambda 1,01 (0,96-1,04)
Oljan jag kör på är biltemas 5w-40 helsyntet. Ibland har jag hällt i statoils helsyntet.
Alla tips jag kan få är tacksamma!
Det är så att min 850 drar ca 1 liter på 2-300 mil något som jag tycker
är alldeles för mycket med tanke på att motorn är totalrenoverad i vintras.
Ventilsäten, ventiler och ventiltätningar. Ja allting är utfört av en yrkesman
när det gäller toppen. Borde vara tipptopp. Samtliga ventiltryckare är nya.
Loppen är honade och ringarna är bytta, allihopa. Bilen har rullat runt 1000
mil sen renoveringen.
Tillbaks till oljeproblemet, efter ett par hundra mil så kan jag se en oljedimma
på "toppen" runt oljelocket. Packningen är inte trasig men inte heller ny.
Drar jag ur stickan så kommer det "rök" härifrån. Kan även lukta lite olja runt
motorn, även om jag motortvättat den.
Oljefällan är bytt, ny alltså. Slangarna är rengjorda, inte nya. Kollat dessa två
gånger nu.
*Pettson - tack för tipset, kunde inte känna att det blåste ifrån slangen till insuget.
Vet inte om jag har för dålig känsel eller hur pass mycket det ska kännas.
Kanalerna i blocket är rengjorda, har haft isär hela blocket och spolat med högtryck
och avfettat hundra gånger. Men nu är jag osäker, kan det vara blockerad i någon
kanal i alla fall?
Kännt med handen precis under anslutningen till "insugsflexröret", det svarta.
Här är det en vridanslutning med o-ring (som är ny). Här blir det kladdigt, inte
supermycket olja men väldigt kännbart kladdigt.
Besiktigade bilan idag och här är avgasvärdena. (x) = gränsvärden.
CO 0,0 (0,5)
CO 2500 0,0 (0,3)
HC 003 (100) <----FRÅGA, borde det inte synas här om jag har olja i förbränningen?
Lambda 1,01 (0,96-1,04)
Oljan jag kör på är biltemas 5w-40 helsyntet. Ibland har jag hällt i statoils helsyntet.
Alla tips jag kan få är tacksamma!