Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
Visst ska man skilja på återförsäljare och fabrikant. Men eftersom fabrikanten inte har en egen fasad framåt för konsumenterna så är det uppenbarligen tänkt så att återförsäljaren ska ta både med och motgångar för att sen göra upp själva med just fabrikanten om detta sedan. Felet är att en del får igenom saker som andra inte får. Det är alltså uppenbarligen inte några konsekventa regler för detta. UTOM när plus tog upp detta just med fabrikanten.
Då var saker och ting självklara hur dom skulle utföras och hur allt skulle betalas eller om det var saker som var avgiftsfria. När folk sen skulle få saker åtgärdat på det sätt som just fabrikanten lovade i nationell tv så gick inte detta återigen utan diverse avgifter hos återförsäljaren och annat trots då fabrikantens uttalanden om avgiftsfrihet för problemet.
Det är ändå fabrikanten som valt att använda en undermålig produkt som uppenbarligen var illa tänkt på sin plats. En lösning som inte fungerat på diverse andra fabrikanters bilar heller.
Fabrikanten fick hot om att bli stämd i staterna där samma fel på spjällen direkt stämplades som trafikfarligt.
Där väntade man inte på bättre tider utan åtgärdar även idag spjället och uppdaterar kostnadsfritt utan knussel.
Detta oavsett vart bilen varit och hur den skötts eftersom INGET kunden kan göra kan påverka kolbanorna i spjällets potentiometrar som då var huvudproblemet. Tänk hur skönt det vore om alla vore konsekventa istället?
Nu börjar det ta fart. Bra!
Ska väl börja att förtydliga mig till "CarMan"
Verkstaden som jag först kontaktade (mekanikern där har jag stort förtroende för, idag), går inom mekonomens kedja med reservdelar etc. etc.
Mekanikern där ringer ett samtal till volvosupporten som är anställd och sitter inne hos volvos skrivbord. (Inte har väl mekonomen en egen anställd som sitter telefonvakt och har all vetskap om alla bilmärken??)
-Dels för att kolla upp felkoder som framkommit på min xc.
-Dels för att FÅ höra att uppdateringen är gratis inne på volvo.

Min bil har rullat ca 11000 mil, och är fullservad med stämplar i bok.
På volvo kunde konstateras att inget problem med vevhusventilationen fanns.
Sen att volvo "körde över mig och min ryckiga bil" och tog betalt för uppdateringen, kom som en chock för mig.
Dum som jag var, betalade jag, och dessutom ännu dummare som inte testkört bilen före betalningen.
Sen måste jag fråga dig "CarMan". Om tex. frukten är rutten innuti, ringer du till planteringen utomlands då? Jag går givetvis tillbaks till affären, det är ju dom som säljer frukten.

Stort tack till "pettson" du verkar ha fötterna på jorden, hoppas du slipper befinna dig mellan 2 jobb länge till, det är ett h-te. Fina djur du har, har större djur själv och fler..
Då kan jag i alla fall konstatera att jag satt tillbaks spjället i onödan ty det såg bra ut och kärvade ingenting mekaniskt. Så har det säkert varit för alla stackare som skruvat i onödan. Men sprejningen med rengöring kanske gör att kolbanorna sköter sig ett tag, den verkar bättre efter kort kort provtur.
Tack till "borstarmicke". Du verkar ha lossat samma grej som jag gjorde.

Jo, jag har en fråga till:
-Är gasspjället programmerat och klart, om jag köper ett från skroten, eller måste bilen in för programmering?

Hoppas att bilen sköter sig i fortsättningen.
Vet vad jag skall inhandla för fabrikat nästa gång, saknar min gamla..

Palle
om frukten är rutten, så är det inga problem att få den bytt.
det är derimot problem att få den bytt om den legat ute i 10 år, o sen vill ha den bytt.
Det är viktigt att man kollar at vevhusventilationen funkar normalt (det är ofta den som skitar ned spjället)
sen är det viktigt att man får i den nya mjukvaran, annars kommer problemet tillbaka.

det sista man gör är att göra rent spjället för att få det att funka bra.

är man på verkstan så kör man desutom en ETM test, för att få et hum om hur spjället funkar.

vill du inte skruva, så kostar det ju givetvis pengar.
Okey!
Vevhusventilationen var som sagt i bra kondition enligt volvo, som sedan körde ETM test och sist tankade i mjukvara, när jag var där.
Och i går gjorde jag rent spjället, som såg väldigt rent ut före, måste jag säga.
Om "pettson" har rätt angående kolbanorna så kan jag stå och rengöra spjäll ända in i dödagar utan det blir bättre, eller har jag fel?

Nu tackar jag för mig, för jag fick ju hjälp om hur man lossar spjället, och det var det den här frågan handlade om.

Mvh palle

Hej. Jag delar ut internet från min mobiltel[…]

SKF eller Gates är nog mest en fråga om[…]

Tack för svar. Ps. Hannade i fel forum, moder[…]

Välkommen ut i trafiken

Har beställt på www.trodo.se. Det var […]