Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Hocke
#267187
Jag har en v70awd -98 som har högt tryck i vevhuset, den trycker ur sig olja i påfyllnadslocket
och lyfter jag på oljestickan så låter det som att man öppnar en colaflaska, Jag lämnade in på volvo
som satt dit en ny oljefälla och "blåste slangarna" Hämtade bilen, körde hem kollade under huven
hela motorn oljig igen och samma höga tryck. Ringde volvo sam sa att problemet måste sitta i oljetroget.
ska lämna in den nästa vecka igen.
Jag gick ut och tänkte kika lite själv, det går en slang ifrån oljefällan till någonting mellan luftfiltret och turbon
som jag provade släppa. då försvan övertrycket.
kan problemet sitta där??

tacksam för snabbt svar. Jag har inte råd med ev onödiga reparationer.
av Hocke
#267356
Som jag förstår så ska den ventilen vara stängd när
motorn går på tomgång, och vevhusgaserna ska ledas tillbaks
genom vakuumslangentill insuget. vilket dom inte gör.
Kan det bli stopp i ventilen?
av *pettson*
#267598
Hocke skrev:Som jag förstår så ska den ventilen vara stängd när
motorn går på tomgång, och vevhusgaserna ska ledas tillbaks
genom vakuumslangentill insuget. vilket dom inte gör.
Kan det bli stopp i ventilen?
ventil? Stängd? Nej det är inte nåt jag känner till.
Det finns ingen ventil?. Det är en förvärmning som gör att anslutningen inte kan frysa till då en turbo inte har förvärmning på insugsluften.
Skulle det frysa till där så skulle det bli tvärstopp i vevhusventen med skador som följd.
Anledningen till den lilla slangen är att vevhusventen sugs den vägen på tomgång då vacum är störst vid spjället på insugssidan. När varvet ökar ökar också sugförmågan på turbon och man suger således in venten den vägen då istället.
av Hocke
#268206
Det visade sig att det var stopp i anslutningen till sugslangen i värmaren,
gjorde rent den och trycket försvann.
Men lyfter jag på oljestickan så ryker det lite fortfarande,
Borde jag vara orolig?
B230E K-Jetronic 740 till 240

Rent generellt, är motorn byggd för 98 […]

Det är så det ska fungera och anledning[…]

Kan inte låsa upp dragkroken

S40 2009 Låset till dragkroken kärvar. […]

Kullagret där rattaxeln går in i styr[…]