Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

CarMan skrev:
Claes74 skrev:jo visst men detta är ju inte punkter utan kontroller man gör av erfarenhet, finns ju ingen punkt som heter kontroll bromsar utan bara kontroll tjocklek belägg, kontroll broms/bränsle ledningar och kontroll/justering handbroms och det var ju dessa jag var intresserad av.
vilka rader på det protokollet används inte vid en niceprice på låt oss säga 15000 mil jämfört med en basservice.
vad jag vill komma med detta är ju att om det slarvas med kontroller för ni mekar får för litet tid tillgodo på nice price vs basservice så är det ju ändå verkstaden som står för de ev garantier som de ger efter en service, som tex att klossarna håller 1500 mil till.
Min niceprice service jag senast gjorde fick jag nämligen exact samma protokoll med fakturan som jag bifogade i länken.

menar du att detta bara delas ut utan att ha utfört kollen som protokollet visar när det är nice price?

Claes

Jag som mekaniker får inte mindre för att det är en niceprice service. det är mindre tid på den service för att den går fortare att göra, då den har färre kontroller.
så det är ingen som slarvar bara för att det är billigare ut till kund.
Men VILKA punkter ingår inte, eller vet du inte ?
*pettson* skrev:
CarMan skrev:
Claes74 skrev:15 punkter på bromsar, skrev du fel nu eller? bifogat protokoll har 2 punkter med bromsar, 1 för pbromsfunktion och en för broms/bränsleledningar. vet ju att man kollar beläggens tjocklek oxå men hittar inte den punkten på lista.

http://www.volvojournalen.se/Service/Volvo3.jpg
det är ju just det som är så svårt att förstå bara för att man har et protkol så kan man itne serva alla bilar på sama sätt som en van mekaniker som servar dena bilmodell dagligen.

konroll bromsat är en liten ruta på ett protokoll men det du kollar är:
tjocklek på bromsbelägg.
om bromsbeläggen är lika slitna inner & ytter samt höger/vänster
tjocklek på broms skivan
rostytan eller andr skador på brols skivan
om skivorna är skeva
om bromsarna liggerpå
om bromsarna drar snett
om bromsslangarna är skadade
om bromsrören är skadade
om bromsrören sitter fast
om bromsvätskan har "normal" nivå
om bromspedalen är normalt stom för denna bilmodell
om bromspedalen har normal pedalreserv för denna bilmodell
om broms servon fungerar normalt

att bara kolla hur tjocka beläggen är o tro att man gör samma jobb som en verksta med kännedom om din bilmodell, är fel. (här har även albilsverkstäderna svårt att vara duktiga då man inte kan kunna allt om alla bilar)
Men nu skojar du igen, bromsar är nåt alla bilar har och därmed nåt ALLA ska kunna om ALLA bilar.
Om du som mekaniker gör ditt jobb så..
*synar du av skivans tjocklek och allmänna skick samt slitagebilden. Vid behov mäts det. ( en del skivor har slitagevarnare och behöver ingen mätning, andra är kraftigt slitna och behöver inte nån mätning ändå).

*Bromsbeläggens kondition (tjocklek och skick).

*Kontrollerar att inga skador finns, inga läckage förekommer och att inget saknas.

*Du har dessutom tagit ett bromsprov.

*Provkörningen som avslutning.

Tar man inget bromsprov så skiter jag fullständigt i om man kallar sej orginalservice eller hassans hörna.
En service är inget värd utan bromsprovet. Det är det ENDA kvittot på att bromsarna gör det som tänkt under kontrollerade förhållanden, hur dom än ser ut.

EXAKT VAD är det du som *märkesmekaniker* kan se som ingen annan ser...?
tjata inte sönder den här tråden också.

alla här inne som har ett jobb, vet att man har god kunskap innom sit eget märke eller grej man pyslar med, jämfört med konkurenterna.

som märkes mekaniker ved du hur en bil ska kännas, vad är det för konstigt med det?
som exempel, så kan man på tomgång trampa pedalen mycket djupt på en V70N
en V70n ska ha nötmärken efter broms slangens mumi på rambenet.
handbromsen på en V70 XC ska ej kunna låsa hjulen
handbromsvajern på en V70 XC spräcker höljet på fästet på länkarmen, men syns b ara om man trycker på vajern.
hanbromsen på V70N ska ha att klick ljud (mellanrum) när man rör på hjulet
hanbromsen på en V70N får ej läggas åt för hårt, då kan en på långa körningar skapa en vibra tion & ett durr ljud.
vissa årsmodeller ska ha en elektrisk vakumpump, som ska låta m.m Det är väll högst normalt att man blir expert på ett märke om man bara jobbar med detta märke hela tiden!
Claes74 skrev:
CarMan skrev:
Claes74 skrev:jo visst men detta är ju inte punkter utan kontroller man gör av erfarenhet, finns ju ingen punkt som heter kontroll bromsar utan bara kontroll tjocklek belägg, kontroll broms/bränsle ledningar och kontroll/justering handbroms och det var ju dessa jag var intresserad av.
vilka rader på det protokollet används inte vid en niceprice på låt oss säga 15000 mil jämfört med en basservice.
vad jag vill komma med detta är ju att om det slarvas med kontroller för ni mekar får för litet tid tillgodo på nice price vs basservice så är det ju ändå verkstaden som står för de ev garantier som de ger efter en service, som tex att klossarna håller 1500 mil till.
Min niceprice service jag senast gjorde fick jag nämligen exact samma protokoll med fakturan som jag bifogade i länken.

menar du att detta bara delas ut utan att ha utfört kollen som protokollet visar när det är nice price?

Claes

Jag som mekaniker får inte mindre för att det är en niceprice service. det är mindre tid på den service för att den går fortare att göra, då den har färre kontroller.
så det är ingen som slarvar bara för att det är billigare ut till kund.
Men VILKA punkter ingår inte, eller vet du inte ?
jag har inte service protokollen för alla bilar i huvet.
Tjata sönder var det... Det är så du ser reaktionerna på dina otroliga påståenden? Håll i dej då för nu blev jag undrande ändå..

som exempel, så kan man på tomgång trampa pedalen mycket djupt på en V70N = Och det speciella som en märkesmekaniker kan om det är?

En V70n ska ha nötmärken efter broms slangens mumi på rambenet. = Vi andra är mera intresserade av om BROMSSLANGEN ÄR NÖTT. Allt annat är oväsentligt sålänge slangen inte är snodd eller hänger ivägen för nånting. Men visst gör man en notering om att rostskyddet saknas på fläcken.

handbromsen på en V70 XC ska ej kunna låsa hjulen= Verkstadslitteratur menar du är endast för märkesmekaniker? ??:-/ Andra verkstäder ÄR läskunniga.

handbromsvajern på en V70 XC spräcker höljet på fästet på länkarmen, men syns b ara om man trycker på vajern.= Och.. när man avsynar vajrar så tittar du förstås bara ? Vi andra drar och känner OCH tittar.. så det är nog en ytterst liten risk att nån missar det på en annan verkstad.

hanbromsen på V70N ska ha att klick ljud (mellanrum) när man rör på hjulet= det är ju inte nåt fantastiskt, kan du komma på EN volvo som inte gör det med konstruktionen trumma i skivan och fjäderhängda backar och låt säga 10.000 mil på nacken?.. Om bromsprovet visar en utmärkt handbroms i enighet med spec har det alltid varit ett skönhetsfel.

hanbromsen på en V70N får ej läggas åt för hårt, då kan en på långa körningar skapa en vibra tion & ett durr ljud.= INGEN handbroms ska läggas åt för hårt. Det ger ett oljud i ALLA volvos modeller. Till och med i en 240..

vissa årsmodeller ska ha en elektrisk vakumpump, som ska låta m.m Det är väll högst normalt att man blir expert på ett märke om man bara jobbar med detta märke hela tiden! = Jag tror du börjar bli desperat :-)-)

Det som jag DÄREMOT vet att en märkesmekaniker är ypperlig på är att veta alla genvägar. Att aldrig skruva bort för mycket.
T.ex att inte spendera 20 minuter för att byta halvljuset på en corolla i enighet med märkeshandboken? Att däremot lossa tre skruvar plocka ut lyktan och göra det hela på 3 minuter inkl bytet.
Att inte spendera 3timmar på en opel för att byta vevaxelgivare då det sitter innanför nedre AC fästet. Istället har man rätt storlek på handen och rätt kombination av verktyg (tar en stund att klura ut men det går). Sen byter man givaren på drygt 8 minuter istället..
Att skifta kamrem på en toyota med 3 timmar som angiven tid men att bara behöva spendera 25 minuter då det går ypperligt med lite stake och rätt kombination av milt våld att lyfta en kåpa som annars tar 80 procent av tiden att avlägsna.. Märkesmekanikern kan på så sätt tjäna in bra med pengar till sitt eget märke. Han kan också få en skaplig lön om han har ackord...
Det är det här som är det tråkiga, det man säger går ju inte fram, eler vill d inte lysna?

[quote="*pettson*"]Tjata sönder var det... Det är så du ser reaktionerna på dina otroliga påståenden? Håll i dej då för nu blev jag undrande ändå..

som exempel, så kan man på tomgång trampa pedalen mycket djupt på en V70N = Och det speciella som en märkesmekaniker kan om det är?
Om man gör en service o uptäcker at bromspedalen går att trcka onormalt långt ned, så ska ju det givetvis antecknas & sen ska man felsöka på vad som är fel. vet man inte att denna bilmodell ska betesig på deta sett, så kan man inte avgöra om detta är et fel på bilen eller om det är normalt (väldigt dumt att släppa ut en bil där pedalen går i botte, om den nu inta ska ha denna symtom)

En V70n ska ha nötmärken efter broms slangens mumi på rambenet. = Vi andra är mera intresserade av om BROMSSLANGEN ÄR NÖTT. Allt annat är oväsentligt sålänge slangen inte är snodd eller hänger ivägen för nånting. Men visst gör man en notering om att rostskyddet saknas på fläcken.

handbromsen på en V70 XC ska ej kunna låsa hjulen= Verkstadslitteratur menar du är endast för märkesmekaniker? ??:-/ Andra verkstäder ÄR läskunniga.
Det är väldigt bra att käna till de exakta egenskaperna hoss handbromsen på juste den bil man arbetar på, för annars kan du inte avgöra om det är ett fel eller om det ska vara så, väldigt dumt att börja reparera nått som är helt

handbromsvajern på en V70 XC spräcker höljet på fästet på länkarmen, men syns b ara om man trycker på vajern.= Och.. när man avsynar vajrar så tittar du förstås bara ? Vi andra drar och känner OCH tittar.. så det är nog en ytterst liten risk att nån missar det på en annan verkstad.
jag kan sätta vad som helst på att en icke merksverksta misser detta på vust denna modell, dom hittar det först efter att kkunden fått problem

hanbromsen på V70N ska ha att klick ljud (mellanrum) när man rör på hjulet= det är ju inte nåt fantastiskt, kan du komma på EN volvo som inte gör det med konstruktionen trumma i skivan och fjäderhängda backar och låt säga 10.000 mil på nacken?.. Om bromsprovet visar en utmärkt handbroms i enighet med spec har det alltid varit ett skönhetsfel.
en icke märkesverksta eller hobby meck som skruvar själv, har ju inte erfarenheten om att många volvo modeller har denna konstruktion, som skapar detta glapp. det är ju högst normalt att tro att nåt är fel om hjulet går att flytta när handbromsen är åtdragen

hanbromsen på en V70N får ej läggas åt för hårt, då kan en på långa körningar skapa en vibra tion & ett durr ljud.= INGEN handbroms ska läggas åt för hårt. Det ger ett oljud i ALLA volvos modeller. Till och med i en 240..
jag praar inte om anliggande broms, uppenbarligen har du inte hört ljudet jag pratar om

vissa årsmodeller ska ha en elektrisk vakumpump, som ska låta m.m Det är väll högst normalt att man blir expert på ett märke om man bara jobbar med detta märke hela tiden! = Jag tror du börjar bli desperat :-)-)
känner du inte till att dena åsrmodell ska ha en vakumpump, så reeagerar du ju inte på att den inte fungerar! om den nu skulle vara trasig

quote]
Uppenbarligen så finns det några här på forumet som är väldigt oense angående hurvida en märkesmekaniker är bättre eller sämre.
Ni har i ett antal trådar tjatat detta ämne i oändlighet så de allra flesta har garanterat fått tillräckligt med argument för att nu ha bildat sig en egen uppfattning så jag vill att ni i fortsättningen håller denna diskussion i pm mellan er.

Detta för att vi ska slippa få alla trådar söndertjatade!

Berörda parter har fått pm.
Välkommen ut i trafiken

Jag har kvar ett nytt expansionskärl, som &[…]

installera dragkrok

ok! Vilka funktioner får man med volvo orgin[…]

Min precis nya XC60 -26 Plus med Darkpaket kommer[…]

Halvljus

Halogen eller Xenon?