Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej.

Jag har som jag tidigare skrivit lyckats med att byta handbromsbackar och smörja upp bromsarna på min V70 2.5 SE-99. Vad som är lite konstigt är att handbromsen tar väldigt bra framåt (går inte att köra ngt alls med den i) medan jag kan köra bakåt med den i. Kan detta bero på hur jag har justerat handbromsen? På bakhjulen justeras ju handbromsen upptill men justeras de nertill om jag justerar på handbromsspaken? Eller har inte det någon betydelse alls och vad kan isåfall vara orsaken till att handbromsen funkar på detta sätt?

Tacksam för alla svar

/Mikael
av *pettson*
MikaelD skrev:Hej.

Jag har som jag tidigare skrivit lyckats med att byta handbromsbackar och smörja upp bromsarna på min V70 2.5 SE-99. Vad som är lite konstigt är att handbromsen tar väldigt bra framåt (går inte att köra ngt alls med den i) medan jag kan köra bakåt med den i. Kan detta bero på hur jag har justerat handbromsen? På bakhjulen justeras ju handbromsen upptill men justeras de nertill om jag justerar på handbromsspaken? Eller har inte det någon betydelse alls och vad kan isåfall vara orsaken till att handbromsen funkar på detta sätt?

Tacksam för alla svar

/Mikael
gör en sökning på ämnet. Jag har bland annat berättat ett otal ggr om hur en korrekt justering ska gå till. :-)-)
Det är ju frammåt dom provar på bilprovningen. Så om den funkar bra frammåt så är ju allt okej. :-)-) Farsan hade samma problem med sin V70, körde så i flera år. Han löste problemet genom att sälja bilen. :wink: Men han upplyste kunden om det iaf.
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]