Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Energi kan ju inte försvinna, bara omvandlas till värme i ett dåligt lager t ex.
20 Hk (15kW) värmeeffekt i en servopump hade varit intressant att se...
Sparkz skrev:Energi kan ju inte försvinna, bara omvandlas till värme i ett dåligt lager t ex.

Ja, du förstod nog lite mer än de andra vad jag försökte höfta till :-)
Att en servopump går så tungt att bilen drar nästan en liter mer än normalt är inte möjligt...
Lasse81 skrev:
Sparkz skrev:Energi kan ju inte försvinna, bara omvandlas till värme i ett dåligt lager t ex.

Ja, du förstod nog lite mer än de andra vad jag försökte höfta till :-)
Att en servopump går så tungt att bilen drar nästan en liter mer än normalt är inte möjligt...
Jo jag förstod den värmeeffekten... Har högskole matte/kemi/fysik... ;) :P

Nu är bilen besiktad! Kolla resultatet i första inlägget i tråden. :-)-)
Besiktad utan anmärkning!!!
Fick värderna: CO 0,0 (0,5), CO 2500 0,0 (0,3), HC 000 (100), LAMBDA 1,01 (0,96-1,04)

la in värdena här så slipper man hoppa tillbaka och läsa/Grammse
Grammse skrev:alla värden är ju bra då blir det till att öva Eco-driving istället :wink:

Det blir väl det... =)

Men har märkt av att växellådan går bra mycket bättre nu, efter oljebytet! Mycket smidigare och tystare.
Märkte av också att motorns varvtal sjönk med 150rpm, efter fördelar o rotorbytet! Hur är det möjligt? :-O)

Tack för att du flyttade lite i tråden! Thanks!
PDK skrev:
popeye65 skrev:Hade ett likande fenomen på min gamla 745:a -89. Hade inga felkoder och den drog 1,7 liter/mil, mätte upp det genom att köra och sedan tanka full tank, då min tankmätare ej fungerar. Köpte en begagnad lambdasond på skroten, nollade systemet, bytte olja och filter då den hade dragit så mycket bensin, och efter det så återgick förbrukning till normalt igen.
Jag tippar på att din lambdasond är kass. På pick and pay skroten i närheten så tar dom 150:- för en begagnad lambdasond som man själv får skruva bort, annars så ligger den på 500:-
Jo det är nog lambdan, det lutar åt det hållet... Men om avgasvärdena är kass på bilprovningen, då är det ju solklart.
En helt ny med "nice price" kostar 1815kr! -8% med volvokortet! Den var saftig! :-)-)
Nja, det behöver inte va lambdan. Vakumsystemet kan läcka också. Vanligt fel på 850, och då drar den som satan. Det finns en liten armbåge vid insuget som brukar paja. Men se till att nån som kan sina saker felsöker. Det blir billigare än att köpa delar på chans.
Hade faktiskt exakt samma fel på min S40n T5.

Pendlade på den tiden hyfsat långt och körde alltid med ägg under gaspedalen.
Färddatorn sa att förbrukningen låg mellan 7,3-7,8 och jag var riktigt nöjd med det.
Efter ett tag började jag tycka att jag tankade grymt ofta och började själv räkna på vad bilen drack.
Världens chock fick ju jag när jag räknade fram 1,9 liter/mil.
Lämnade genast in bilen till volvo, för något måste ju vara fel.
Inga felkoder hittade ju dom och bilen kom tillbaka.Lämnade då in den igen och fick ny programvara här o där.
Förbrukningen sjönk då till 1,7/mil medans färddatorn fortfarande sa ,7-,78.
Jag var ju inte nöjd med det och krävde svar från verkstaden.
Fick då förklarat för mig att jag hade stora hjul (18") och det var därför färddatorn visade fel.

Då tröttnade jag och löste in bilen hos firman. Synd att jag aldrig fick reda på vad som var fel,för jag gillade bilen.
Halvljus

Halogen eller Xenon?

Välkommen ut i trafiken

AC. När ni står stilla, är kylfl&a[…]

Hej. Noterat att över hela hastighetsspannet […]

244 - Bälte bak

- Har inte sökt på skrotar än. Ja[…]