- ons 11 feb 2009, 19:03
hej jag har en volvo 855 -96 och undrar om någon kan förklara hur man får los den och byter den på lättast sätt tack på förhand
Moderator: Moderatorer
Warman skrev:hej jag har en volvo 855 -96 och undrar om någon kan förklara hur man får los den och byter den på lättast sätt tack på förhandMan får loss den genom att skära loss den. Man återmonterar genom att montera med ett speciellt lim. Enklast och bäst är ändå att överlåta det till glasmästaren.
Warman skrev:men om man köper en på skorten kan den la inte vara så svår att sätta dig för den gammla är ju bara dra ut och göra rent runt om eller?Det märks att du aldrig någonsin SKURIT ur en ruta
Fluffen skrev:En fråga till dig *pettson*...Ingen aning faktiskt? Dom jag använt är antingen taggiga (som ett sågblad på sätt o vis) eller så använder man en roll off 2000 och skär ut rutan med pianotråd. Bima kan sälja det du söker, är dock osäker. Den jag jobbat mest med är just roll off. Det säljs idag som volvos standardverktyg för rutbyten.
Det finns en blank väldigt vass fyrkantigt tråd som är speciellt till rutbyte och fråga är vad hittar jag den och vad heter den? Har helt glömt bort vad den heter.![]()
Något tips på var man kan köpa alla saker som behövs, BIMA?
När jag jobbade på mercedes så var det ju bara att låna hem allt man behövde men nu går ju inte då man inte jobbar kvar tyvärr.
dalldall skrev:den speciella tråden brukar jag köpa hos glasmästaren, kostar nog en hel del, men frågar du snällt så kan du säkert få köpa en meter, sen tar du loss inredningen på bilen du skall plocka rutan på och gör ett litet hål i limmet så du får ut tråden(akta rutan bara)! sen sticker du ut tråden och knyter två handtag, eller gör det av 2 rundstavsbitar och börjar såga, ta det lugnt så går det! lite knivigare med framruta, speciellt när den inte var så fin som den såg ut att vara på skroten!! limmet brukar kosta 3-4 hundra, men det räcker gott o väl till en sidoruta, vissa bilar behöver ett par tuber till framrutan, var noga med att läsa bruksanvisningen!! är du det minsta osäker så låt en glasmästare limma dit den nya rutan, jag har sett för många rutramar med stora partier utan lim! vatten rinner då rakt in i bilen!!kanske skulle upplysa om att rutan är härdad, ett hack i kanten och rutan är mjuk och böjlig..
Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]