Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av Daniell
hejsan!

är ny här på forumet å söker nu hjälp med min 855 GLE -93a med 2.5 motor
den startar när den har ståt tex. äver natten. sen stannar man den och då går det inte att starta den, måste stå ca 2 timmar innan det går att starta den. och efter 2 timmar så startar den direkt utan problem.

vad kan vara felet?? det retar hål i huvet på mig :S

tack på förhand!

//Daniel
av *pettson*
Först kan du ju kika efter felkoder, men jag känner igen problemet och hittils har det varit samma problem på dom jag rört.
TROLIGEN vevaxelgivaren. Den ändrar resistans när den blir uppvärmd. Bilen går utan vevaxelgivare om den redan går. Men det går inte att starta utan den.
Se om du kan låna en sån och byta.. MEN gör det efter felkodsläsningen. Det kan ju vara nåt annat ändå.
av Daniell
Okej tack ska kolla på det där :) ska ta och låna en dator och läsa av felkoderna å se :)

tack så mycket för snabbt svar och godkunskap. ska fortsätta använda mig av detta forum :)

//Daniel
av *pettson*
Daniell skrev:Okej tack ska kolla på det där :) ska ta och låna en dator och läsa av felkoderna å se :)

tack så mycket för snabbt svar och godkunskap. ska fortsätta använda mig av detta forum :)

//Daniel
Du behöver inte nån dator. Du har allt du behöver i bilen under huven. Vid spolarvätskebehållaren. :-)-)
av Daniell
hejsan!

tack för alla fina tips :D har nu kollat efter fel koder å enda som dök upp va att det va dålig spänning. men det visste jag redan så..

ska jag då prova byta vevaxelgivaren? visst e det den som sitter på koplingskåpan ?

//Daniel
av *pettson*
Daniell skrev:hejsan!

tack för alla fina tips :D har nu kollat efter fel koder å enda som dök upp va att det va dålig spänning. men det visste jag redan så..

ska jag då prova byta vevaxelgivaren? visst e det den som sitter på koplingskåpan ?

//Daniel
Jepp det är den givaren. Tyvärr är det så att den ger inte alltid felkod. Men den ger alltid problem när den ballar ur :-)-)
av *pettson*
Det var ett ovanligt fenomen från kamaxelgivaren. Ioförsej är 10v motorn den enda som överhuvudtaget startar utan den. Men då krävs det att det är verkligen gynnsamma förhållanden. Men fungerar det nu så gör det.
installera dragkrok

+1 Köp utan elsats.

Är väl ingen adaptiv farthållar[…]

Venturatuning T8 2024

Samma här var intresserad men hade velat haft[…]

Har en spökande V60 här som ibland kan f[…]