Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

#256807
Smoka skrev:Antar att skroten tar allt från 500 kr och uppåt.
Är det snålt att köpa en från skroten?? Om det nu visar sig att det e mer som behövs fixa..
JAG skulle aldrig beställa en sån grej från skroten över nätet.
- värmeelement är verkligen sånt som man vill se, innan man köper dom på skroten !
annars vet jag inte - jag har både bra och dåliga erfarenheter av skroten, tyvärr är dom dåliga just med kylare, efter tre kylare från skoten gav jag upp och köpte en ny på Mekonomen.
Jag fick visserligen inte lägga ut några pengar - jag bara tröttnade på att byta !!

Jag skulle nog ta en tur till skroten och kolla om det dom säljer för 500 :- ser fräscht ut.
gör det det så ...
Annars - tänker du behålla bilen några år så ...

I slutändan är det ditt beslut !
/emwtur
Användarvisningsbild
av Smoka
#257447
Detta är ju inte sant ??:-/ Har idag bytt värmepaket & det var faktiskt riktigt enkelt att byta på Volvo 855 :D

Nu till det tråkiga, fyller på 4 L glykol och får ej i mer vatten för det är fullt, ligger väl ganska mkt i motorn & kylaren för jag spolade igenom allt. Startar bilen och den får upp sin temp efter en stund, innan ens termostaten öppnat sig går kylfläkten igång.

När den övre slangen blir varm så tänkte jag att nu måste värmen kommit i bilen men icke. Blåser tvärkallt, går ut & känner på värmepaktets slangar vid torped väggen och dom är knappt varma.

Nu börjar tempen gå upp mot rött & det kokar i kärlet :-O)
Kan det vara så att det gamla värmepaketet gått sönder pga övertryck el liknande? Det jag tänker just nu och rätta mig om jag har fel. Måste ju vara vattenpumpen för när jag spolar igen hela systemet så flödar vattnet perfekt. Men med motorn igång så ska det ju flödas med hjälp av vattenpumpen vilket den kanske inte gör.

Om jag nu ska byta vattenpumpen så kan jag ju lika bra byta kamremmen MEN jag har inte pengar till en kamremssats utan har endast till ny vattenpump och själva kamremen, är detta galet att inte byta spännrullen & löprullen? Hur e Biltemas kamrem och vattenpump vs Mekonomen eller Micro.
Behöver jag några special verktyg vid detta byte?

Sorry för ett jätte inlägg men jag behöver eran hjälp och era råd.

Biltema kamrem: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=61995

Biltema vattenpump: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=61396
av *pettson*
#257458
Smoka skrev:Detta är ju inte sant ??:-/ Har idag bytt värmepaket & det var faktiskt riktigt enkelt att byta på Volvo 855 :D

Nu till det tråkiga, fyller på 4 L glykol och får ej i mer vatten för det är fullt, ligger väl ganska mkt i motorn & kylaren för jag spolade igenom allt. Startar bilen och den får upp sin temp efter en stund, innan ens termostaten öppnat sig går kylfläkten igång.

När den övre slangen blir varm så tänkte jag att nu måste värmen kommit i bilen men icke. Blåser tvärkallt, går ut & känner på värmepaktets slangar vid torped väggen och dom är knappt varma.

Nu börjar tempen gå upp mot rött & det kokar i kärlet :-O)
Kan det vara så att det gamla värmepaketet gått sönder pga övertryck el liknande? Det jag tänker just nu och rätta mig om jag har fel. Måste ju vara vattenpumpen för när jag spolar igen hela systemet så flödar vattnet perfekt. Men med motorn igång så ska det ju flödas med hjälp av vattenpumpen vilket den kanske inte gör.

Om jag nu ska byta vattenpumpen så kan jag ju lika bra byta kamremmen MEN jag har inte pengar till en kamremssats utan har endast till ny vattenpump och själva kamremen, är detta galet att inte byta spännrullen & löprullen? Hur e Biltemas kamrem och vattenpump vs Mekonomen eller Micro.
Behöver jag några special verktyg vid detta byte?

Sorry för ett jätte inlägg men jag behöver eran hjälp och era råd.

Biltema kamrem: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=61995

Biltema vattenpump: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=61396
Koncentrera dej på vattenpumpen och kamremmen. Det blir utmärkt till att börja med. Du behöver inga specialverktyg. MEN VAR NOGA med att kamaxlarna står stilla och hamnar där dom ska igen. VAR EXTREMT noga med packningen till vattenpumpen. Först ser du till att skrapa ordentligt rent. Fuskar du så kommer det att läcka. Sen tar du lite kontaktlim eller om du så vill lite superlim. Lägg några små duttar på packningen och på vattenpumpen (om du använder kontaktlim). Sätt ihop packningen med pumpen med dom små duttarna. Nu kan du sätta dit pumpen utan att packningen hamnar på sned. Du ska INTE behöva använda nåt packningsklet eller liknande. Det blir tätt ändå.
Användarvisningsbild
av Smoka
#257466
*pettson* skrev:
Smoka skrev:Detta är ju inte sant ??:-/ Har idag bytt värmepaket & det var faktiskt riktigt enkelt att byta på Volvo 855 :D

Nu till det tråkiga, fyller på 4 L glykol och får ej i mer vatten för det är fullt, ligger väl ganska mkt i motorn & kylaren för jag spolade igenom allt. Startar bilen och den får upp sin temp efter en stund, innan ens termostaten öppnat sig går kylfläkten igång.

När den övre slangen blir varm så tänkte jag att nu måste värmen kommit i bilen men icke. Blåser tvärkallt, går ut & känner på värmepaktets slangar vid torped väggen och dom är knappt varma.

Nu börjar tempen gå upp mot rött & det kokar i kärlet :-O)
Kan det vara så att det gamla värmepaketet gått sönder pga övertryck el liknande? Det jag tänker just nu och rätta mig om jag har fel. Måste ju vara vattenpumpen för när jag spolar igen hela systemet så flödar vattnet perfekt. Men med motorn igång så ska det ju flödas med hjälp av vattenpumpen vilket den kanske inte gör.

Om jag nu ska byta vattenpumpen så kan jag ju lika bra byta kamremmen MEN jag har inte pengar till en kamremssats utan har endast till ny vattenpump och själva kamremen, är detta galet att inte byta spännrullen & löprullen? Hur e Biltemas kamrem och vattenpump vs Mekonomen eller Micro.
Behöver jag några special verktyg vid detta byte?

Sorry för ett jätte inlägg men jag behöver eran hjälp och era råd.

Biltema kamrem: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=61995

Biltema vattenpump: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=61396
Koncentrera dej på vattenpumpen och kamremmen. Det blir utmärkt till att börja med. Du behöver inga specialverktyg. MEN VAR NOGA med att kamaxlarna står stilla och hamnar där dom ska igen. VAR EXTREMT noga med packningen till vattenpumpen. Först ser du till att skrapa ordentligt rent. Fuskar du så kommer det att läcka. Sen tar du lite kontaktlim eller om du så vill lite superlim. Lägg några små duttar på packningen och på vattenpumpen (om du använder kontaktlim). Sätt ihop packningen med pumpen med dom små duttarna. Nu kan du sätta dit pumpen utan att packningen hamnar på sned. Du ska INTE behöva använda nåt packningsklet eller liknande. Det blir tätt ändå.
Tack Pettson, antar att jag är rätt ute med mitt förra inlägg då. Jag har ju Haynesboken så det borde ju inte vara så svårt. Köper jag Bilteas saker så blir det bara 679 kr för båda men sedan så behöver jag väl 4 l glykol igen..

Måste man tabort hjulet el kan man komma åt allt ändå?
av *pettson*
#257527
Smoka skrev:
*pettson* skrev:
Smoka skrev:Detta är ju inte sant ??:-/ Har idag bytt värmepaket & det var faktiskt riktigt enkelt att byta på Volvo 855 :D

Nu till det tråkiga, fyller på 4 L glykol och får ej i mer vatten för det är fullt, ligger väl ganska mkt i motorn & kylaren för jag spolade igenom allt. Startar bilen och den får upp sin temp efter en stund, innan ens termostaten öppnat sig går kylfläkten igång.

När den övre slangen blir varm så tänkte jag att nu måste värmen kommit i bilen men icke. Blåser tvärkallt, går ut & känner på värmepaktets slangar vid torped väggen och dom är knappt varma.

Nu börjar tempen gå upp mot rött & det kokar i kärlet :-O)
Kan det vara så att det gamla värmepaketet gått sönder pga övertryck el liknande? Det jag tänker just nu och rätta mig om jag har fel. Måste ju vara vattenpumpen för när jag spolar igen hela systemet så flödar vattnet perfekt. Men med motorn igång så ska det ju flödas med hjälp av vattenpumpen vilket den kanske inte gör.

Om jag nu ska byta vattenpumpen så kan jag ju lika bra byta kamremmen MEN jag har inte pengar till en kamremssats utan har endast till ny vattenpump och själva kamremen, är detta galet att inte byta spännrullen & löprullen? Hur e Biltemas kamrem och vattenpump vs Mekonomen eller Micro.
Behöver jag några special verktyg vid detta byte?

Sorry för ett jätte inlägg men jag behöver eran hjälp och era råd.

Biltema kamrem: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=61995

Biltema vattenpump: http://www.biltema.se/carparts/carpart_ ... emId=61396
Koncentrera dej på vattenpumpen och kamremmen. Det blir utmärkt till att börja med. Du behöver inga specialverktyg. MEN VAR NOGA med att kamaxlarna står stilla och hamnar där dom ska igen. VAR EXTREMT noga med packningen till vattenpumpen. Först ser du till att skrapa ordentligt rent. Fuskar du så kommer det att läcka. Sen tar du lite kontaktlim eller om du så vill lite superlim. Lägg några små duttar på packningen och på vattenpumpen (om du använder kontaktlim). Sätt ihop packningen med pumpen med dom små duttarna. Nu kan du sätta dit pumpen utan att packningen hamnar på sned. Du ska INTE behöva använda nåt packningsklet eller liknande. Det blir tätt ändå.
Tack Pettson, antar att jag är rätt ute med mitt förra inlägg då. Jag har ju Haynesboken så det borde ju inte vara så svårt. Köper jag Bilteas saker så blir det bara 679 kr för båda men sedan så behöver jag väl 4 l glykol igen..

Måste man tabort hjulet el kan man komma åt allt ändå?
Höger hjul måste bort..
#257930
Äntligen fungerar det!
Nu är vattenpumpen bytt & ny kamrem sitter på. Vattenpumpen var i 2 delar när jag skruvade av den.
Inte en aning om när kamremmen var bytt så det var ju säkert bra att byta vid 19856 mil.

Se bilderna här om ni orkar titta, jag var noga med packningen som skulle skrapas bort.
http://s571.photobucket.com/albums/ss15 ... ter=images

Tack för Pettson och emwtur hjälp, den uppskattas verkligen

Hela kylsystemet är bytt nu, fd ägaren hade köpt ny kylare och jag har bytt nu värmepaket, termostat, vattenpump, kamrem.
#257949
Kul att höra att du fick iordning det !
Det låter onekligen som om någon låtit bilen djupfrysa och sedan startat motorn
- har svårt att tänka mig att felet skulle kunna uppkomma på annat sätt !

/emwtur

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]