- tis 27 jan 2009, 19:37
#255359
Fenomenet uppkommer av att kolvringsspåren är lite lite tajta samtidigt som man använder en legering i kolvarna som sväller väldigt mycket. Plus då att kolvringarna inte har så hög spänst längre då det är lågfriktionsvariant. Kombinationen av detta gör att ringarna fastnar mycket lätt när kolvarna är som störst. När ringarna krymper så dras dom som sagt med in lite grand. Som jag tog upp så är även då kallstart ett problem eftersom startmängden bensin på 850 serien är ganska stor. Det gör att har man lite dåligt med tätheten ändå (på grund av slitage) och ev att ringarna då sitter lite fast. När bensinmängden är stor så tvättas den tätande oljan bort och så plötsligt är vi *kompressionslösa* Hela magin ligger i att täta läckaget tills vi kan fixa till problemet mera permanent. Tätar gör vi genom att ha i olja igen. Genom att köra på högre varv med dels magrare blandning, högre temperaturer och mera vibrationer framförallt så skakar vi loss ringarna så att dom åter kan göra sitt jobb.
För att undvika problemen så måste man alltså ibland varva ganska ordentligt en stund, naturligtvis under körning så att vi får lite arbete utfört för bensinpengarna. Man bör även undvika att starta o flytta bilen korta sträckor när bilen är iskall. Ska bilen flyttas kort sträcka så får man finna sej i att den är igång kanske 5minuter iallafall så att den hinner bli lite varm i förbränningsutrymmena.
Startar bilen och dör så kan det ju naturligtvis vara ett helt annat fel, vi pratar om en -00 och då har vi startspärr, den beter sej ju så att den vägrar starta bränslepumpen, då startar bilen på det i fuelrailen och sen startar den inte mera.
Bilens beteende liknar ju att startspärren är i.
För att undvika problemen så måste man alltså ibland varva ganska ordentligt en stund, naturligtvis under körning så att vi får lite arbete utfört för bensinpengarna. Man bör även undvika att starta o flytta bilen korta sträckor när bilen är iskall. Ska bilen flyttas kort sträcka så får man finna sej i att den är igång kanske 5minuter iallafall så att den hinner bli lite varm i förbränningsutrymmena.
Startar bilen och dör så kan det ju naturligtvis vara ett helt annat fel, vi pratar om en -00 och då har vi startspärr, den beter sej ju så att den vägrar starta bränslepumpen, då startar bilen på det i fuelrailen och sen startar den inte mera.
Bilens beteende liknar ju att startspärren är i.