Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
#255359
Fenomenet uppkommer av att kolvringsspåren är lite lite tajta samtidigt som man använder en legering i kolvarna som sväller väldigt mycket. Plus då att kolvringarna inte har så hög spänst längre då det är lågfriktionsvariant. Kombinationen av detta gör att ringarna fastnar mycket lätt när kolvarna är som störst. När ringarna krymper så dras dom som sagt med in lite grand. Som jag tog upp så är även då kallstart ett problem eftersom startmängden bensin på 850 serien är ganska stor. Det gör att har man lite dåligt med tätheten ändå (på grund av slitage) och ev att ringarna då sitter lite fast. När bensinmängden är stor så tvättas den tätande oljan bort och så plötsligt är vi *kompressionslösa* Hela magin ligger i att täta läckaget tills vi kan fixa till problemet mera permanent. Tätar gör vi genom att ha i olja igen. Genom att köra på högre varv med dels magrare blandning, högre temperaturer och mera vibrationer framförallt så skakar vi loss ringarna så att dom åter kan göra sitt jobb.
För att undvika problemen så måste man alltså ibland varva ganska ordentligt en stund, naturligtvis under körning så att vi får lite arbete utfört för bensinpengarna. Man bör även undvika att starta o flytta bilen korta sträckor när bilen är iskall. Ska bilen flyttas kort sträcka så får man finna sej i att den är igång kanske 5minuter iallafall så att den hinner bli lite varm i förbränningsutrymmena.

Startar bilen och dör så kan det ju naturligtvis vara ett helt annat fel, vi pratar om en -00 och då har vi startspärr, den beter sej ju så att den vägrar starta bränslepumpen, då startar bilen på det i fuelrailen och sen startar den inte mera.
Bilens beteende liknar ju att startspärren är i.
Användarvisningsbild
av emwtur
#255402
Håller helt med dig om orimligheten i "hängda" lyftare, pettson.
men startspärren ? - då skulle man väl fortfarande ha komp i motorn?
Jag lutar nog åt oljetricket iallafall !
/emwtur
Användarvisningsbild
av CarMan
#255418
jag kan ju dra en anna storry bara för att vara tvärtimot som vanligt.
1993 kom Zetec motorn i ford Escort. den hade ett för tiden udda fenomen. den kunde efterstart (specielt om man stanna för att stänga garagedörren) bli komplös. vänta man 20 minuter så gick det att starta bilen om man hade fullgas o nötte lite.
ford kom med många olika lösningar till dessa bilar.
Vi redusera olja tryck
vi vaten sota
vi bytte lyftare m.m.

dom gjode givet vis en del ändringar på motorn i fabriken. men det som löste problemet på de bilar som redan fans var.
att redusera olje tryck & köra på en annan olja.

Dessa bilar betersig exakt likadant som 850 gör när dom blir komplösa & man får igång dom på samma sätt.

MEN ! nu har trådskaparen en 00:a (vilket jag missa) på just dessa så har jag råkat ut för att dom surar någe enormt, helt utan anledning & väldigt sporadiskt, kan gå flera månader mellan gångerna (när man försöker starta blir det et enormt svart moln)
av Blue
#255494
Först kan man konstaterata att forumet är guld.
Nu dök det upp ytterligare en pusselbit, startspärr!
Jag tillhör den skaran människor som gillar logik.
Om jag summerar vad som hänt är det kort såhär.
1 jag misslyckas med ett spindelledsbyte och sabbar hö inre drivknut. noterar inte detta utan startar bilen för att köra. Motorn startar som den gjort 3 år i följd. Helt problemfritt.Motorn går väl i en 10-15 sekunder innan min hjärna registrerat att ingen drivning finns och fattar vad som hänt. Jag stänger då av motorn.
2 Jag plockar bort yttre delen av axeln, låter inre sitta i vxlådan och lagerbocken, följaktigen finns ingen abs-indikering höger fram.
3 dagen efter startar jag motorn, som då startar problemfritt men stannar efter ett par sekunder. Vid nästa startförsök är den komplös.
Om då avsaknaden av ABS påverkar startspärren så inte bränslepumpen startar, startar ju motorn på det som finns i fuelrailen plus vad den får i kallstarten och stannar såklart mitt i det kritiska läget. Då bör den kunna spola bort allt som finns i oljefilmsväg och logiken är glasklar.
Frågan är då om avsaknaden av tandhjulet till ABS påverkar start-spärren.
Användarvisningsbild
av CarMan
#257716
emwtur skrev:Håller helt med dig om orimligheten i "hängda" lyftare, pettson.
men startspärren ? - då skulle man väl fortfarande ha komp i motorn?
Jag lutar nog åt oljetricket iallafall !
/emwtur
Om jag mins rätt så var problemet på Zetecmotorerna att själva ventilen kärvade av all sot o avlagringar som bildades på ventilskaftet, deta fick ventilen att kärva. ventilen stängde altså inte helt & ventil lyftaren justerar efter "nya" måttet.
man bytte även till en special modell av ventiler, med nån skrapkant på ventilskaftet.
Morderna Zetec motorer har fasta lyftare, på dessa har inte fenomenet funnits...

De volvo bilar som brukar ha problem är ju äldre 850 (dessa har inte lågfriktions kolvar)
jag har inte hört Pettsons teori förut, men som ni säger så låter det ju helt logiskt att 2 kolvringar på alla 5 cylindrar samtidigts skulla kärva o skapa komprisionslöshet.
Användarvisningsbild
av emwtur
#257725
låt mig säga så här!
om bilen står på gården, och är kall
- så kör jag den minst 1-2 km innan jag ställer den i garaget.
åtminstone så att tempmätarn rör sig och motorn slutar "chokea"

det sämsta man kan göra är antagligen att försöka starta motorn med "korta" körningar med startmotorn.

/emwtur
av *pettson*
#257760
CarMan skrev:
emwtur skrev:Håller helt med dig om orimligheten i "hängda" lyftare, pettson.
men startspärren ? - då skulle man väl fortfarande ha komp i motorn?
Jag lutar nog åt oljetricket iallafall !
/emwtur
Om jag mins rätt så var problemet på Zetecmotorerna att själva ventilen kärvade av all sot o avlagringar som bildades på ventilskaftet, deta fick ventilen att kärva. ventilen stängde altså inte helt & ventil lyftaren justerar efter "nya" måttet.
man bytte även till en special modell av ventiler, med nån skrapkant på ventilskaftet.
Morderna Zetec motorer har fasta lyftare, på dessa har inte fenomenet funnits...

De volvo bilar som brukar ha problem är ju äldre 850 (dessa har inte lågfriktions kolvar)
jag har inte hört Pettsons teori förut, men som ni säger så låter det ju helt logiskt att 2 kolvringar på alla 5 cylindrar samtidigts skulla kärva o skapa komprisionslöshet.
Till att börja med så gäller problemet bara EN ring per cylinder, men det är högst tillräckligt och vi talar inte om millimeterglipor. Har vi ingen tätande olja i överflöd krävs det minimala förändringar.. kolvringen vi pratar om är den övre. Sen gäller det 5 cylindrar därför att alla 5 tro det eller ej blir lika varma. Dom sväller likvärdigt och är likvärdigt sotade. Beviset är att olja i cylindern fungerar, olja fungerar INTE om det är ett ventilproblem som du säkert vet efter några kompressionstester där du förmodligen försökt avgöra vart kompressionen tog vägen.. uppåt? Eller nedå?.. olja ger svaret direkt.
I övrigt så har alla 850s lågfriktionskolvar även om du nu inte känner till det.

Opel har också haft såna problem som du beskriver, men då försvinner inte heller problemet när bilen startar. Ventilen fortsätter då att kärva även efter start. Ventilen får ju ingen stängningshjälp eftersom den ändå läcker ut kompressionen som skulle kunnat hjälpa till.
Opels åtgärd var att brotscha dom kärvande styrningarna eftersom dom bevisligen har ett undermått då dom kunde kärva överhuvudtaget.
Användarvisningsbild
av emwtur
#257783
huvudsakliga problemet är väl att man surat ner motorn så att det inte finns någon olja kvar på cylinderväggarna - att sedan kolvringarna blivit "slappa" och inte spänner så hårt mot cylinderväggarna längre på en motor som gått 25000 mil gör inte saken bättre, som tur är har jag själv inte ännu råkat ut för problemet på fler cylindrar än jag lyckats få igång motorn på ett par cylindrar - kan man bara få igång motorn och gasa upp den till 2000 varv mycket försiktigt så kommer dom andra igång efter en minut ( min erfarenhet iallafall ) - men som sagt - stänga av en kall 850 är ingen bra idé speciellt inte flera gånger i följd !

/emwtur

[quote="Erik Å"]Det pratas om att […]

Problem bromsar (luftning)

Du har felet där bak. Förmodligen en d&a[…]

Vårda v90 2025

Tackar ,har folierat lampor, takkant och trö[…]

installera dragkrok

@Wallner77 , Hade halt utan tvekan köpt en o[…]