Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av moarbakki
Hej,

Jag har nu haft min 855a i ett halvår efter ett par 740s. Enda problemet som finns är att när jag kör uppstår ett morrande ljud som verkar komma i riktning från vänster framhjul.

Ljudet uppstår när man kommer upp i över 50 km/h, finns där om man frikopplar, om man tar ur växeln och så vidare. I lägre hastigheter uppstår det aldrig oavsett varvtal. Beroende på hastighet varierar ljudet i styrka, högt runt 80, 120, 140 och lägre däremellan.

Jag misstänker att det är hjullagret som åstadkommer detta, men jag tänkte höra efter om nån har en annan mening.

Sen undrar jag hur komplicerat det är att byta hjullagret på 855an. Jag har pillat med alla möjliga modeller tidigare, och jag tycker att det alltid verkar vara olika. Finns det en bra guide eller dylikt som man kan använda sig av? Samt vad för verktyg och delar behöver man? Eller är det kanske lika att lämna in den på verkstad, någon som har en aning om vad det brukar kosta med en likande reparation på verkstaden?

/Tomas
Användarvisningsbild
av emwtur
Hjullager brukar höras mer när man svänger åt endera hållet
iallafall om dom inte är _helt_ slut !

/emwtur
av *pettson*
moarbakki skrev:Ok, kanske är det då, glömde att skriva om det. När jag svänger vänstersvängar så tystnar det och till höger blir det högljuddare...
Ta ett kik in på min hemsida så ser du svårighetsgraden på att byta hjullager. :-)-)
Användarvisningsbild
av EdOr
Hej Moarbakki,

Jag hade exakt samma symptom på min 855:a i våras. Böt hjulnav efter pettsons guide på hans hemsida. Om du är noga med renligheten så är det inget större problem. Ett tips bara är att ha ordentliga verktyg. Jag bröt av fyra gamla hylsnycklar när jag skulle dra av drivaxelmuttern :-(O) . Var 1/2" så jag rekomenderar 3/4". Men mekaniskt sett var svårighetsgraden ok. :-)-)
Lycka till!
av *pettson*
Mjae.. 36 hylsa är väl inget direkt som man ska ha på halvtum.. och en hylsnyckel är heller inte nåt verktyg som ska användas till att lossa saker.. :wink:
Användarvisningsbild
av EdOr
hehe...Nej jag märkte det! :lol:
av moarbakki
Tack för alla svar!

Men eftersom jag just tänker lite bekvämt överväger jag verkstad, är det nån dom har koll på vad ett hjullagerbyte går på?
Problem bromsar (luftning)

Volvo s60 2001 2,4t (200hk) Bytt till nya ok ba[…]

installera dragkrok

Hej, Funderar på installation av dragkrok p[…]

Torkarmotor

Det var länge sedan man kunde köpa reser[…]

Foringer / Bussinger V90 CC

Men finnes det en oversikt over hvilke foringer so[…]