Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
patrix skrev:
birger24 skrev:Tack för tipset om hur man lättast hakar av dörren.
Nu blir det till att söka efter nån man känner som har en svets.
Se till att den som svetsar är försiktig bara. Det går kablar i dörrstolpen som kan smälta. Jag har svårt att se varför borrning och muttrar skulle vara en sämre lösning och man slipper risken att elda upp något.
Skruvar är en sämre lösning därför att det är ett lager i en BALK en balk ska inte vara sprucken, oavsett hur många lager plåt den har. Sprickan löper så småningom vidare trots förskruvning.
Problemet är att volvo har häftat ytterplåten för dåligt i förstärkningsplåten som sitter på baksidan av stoppet. Det man seriöst gör för att åtgärda det hela är att borra ett litet hål i varje ända på sprickan, det gör man för att stoppa sprickanvisningarna. Man svetsar sen igen det hela med ordentligt med ström så att det smälter ihop ordentligt med bakomvarande förstärkning. Vad gäller kablaget så är det mycket enkelt att hålla reda på detta genom att dra in det i bilen och faktiskt trycka en våt trasa emellan den och plåten, naturligtvis kyler man stolpen efter svetsningen med. Då förekommer inte nån smältrisk.
Glöm inte att rostskydda stolpen igen.
Användarvisningsbild
av Carina
Patcat åk till Volvo och köp den/dom. Oftast får dom beställa den men då är den hemma dan efter. runt 600:-/st
Bytte på min 850 (kankse inte exakt lika, men kan inte skilja så mycket)
Plockade ner dörrsidan så jag kom åt ordentligt och på karosssidan drog jag undan damasken lite, så sitter torxskruvarna där :)
Sen är det bara att meckla ut den genom dörren.
Som dom skriver i Volvohandboken" montering sker i omvänd ordning :-)-)
Lycka till!!!
av Larzan
Glöm inte att köpa plastclips till dörrpanelen, det går alltid sönder någon eller några.
Bytte själv dörrstopp inte allt för länge sedan i min 00.a
Vårda v90 2025

Underredsbehandling (och självklart hå[…]

"omlackering av bilens tak och riktning av f&[…]

Värme i kupén laddhybrid

Om man endast får varmluft in i kupén[…]

Optimering

har labbat med boxar förr i tiden och kan s&a[…]