Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av _hagitch_
Hej! jag har en v70- 97 AWD som fyrhjulsdriften inte fungerar på. En bekant sa att de va ett vanligt problem. Nu undrar jag va de är som kan ha gått sönder i sånna fall? är det fördelningslådan som är kass på dessa modeller?
Användarvisningsbild
av CarMan
mellan fördelningslådan (som volvo kallar för vinkelväxel) & växellådan sitter en hylsa med splinse i som brukar bli ren på splinse.

hissa upp framhjulen o kolla om kardan rörsig eller ej
av _hagitch_
så jag kan alltså bara byta den delen med splines om de är de somär felet?..förstår inte hur du menar ? ska jag snurra på nånting eller hur ska jag göra? hissa upp bilen och ??
Användarvisningsbild
av ketto
_hagitch_ skrev:så jag kan alltså bara byta den delen med splines om de är de somär felet?..förstår inte hur du menar ? ska jag snurra på nånting eller hur ska jag göra? hissa upp bilen och ??

Precis, du måste demontera vinkelväxeln och höger drivaxel för att få bort hylsan som sitter där emellan!

Har gjort de jobbet ja på min AWD och de gick bra! Visserligen fick ja hjälp av en kille på Getrag i stan som hjälpte mig att ta bort hylsan, brukar sitta som berget!

Hissa upp bilen så alla hjulen hänger fritt, snurra på hjulen och kolla om kardan snurrar eller ej!
av _hagitch_
ketto skrev:
_hagitch_ skrev:så jag kan alltså bara byta den delen med splines om de är de somär felet?..förstår inte hur du menar ? ska jag snurra på nånting eller hur ska jag göra? hissa upp bilen och ??

Precis, du måste demontera vinkelväxeln och höger drivaxel för att få bort hylsan som sitter där emellan!

Har gjort de jobbet ja på min AWD och de gick bra! Visserligen fick ja hjälp av en kille på Getrag i stan som hjälpte mig att ta bort hylsan, brukar sitta som berget!

Hissa upp bilen så alla hjulen hänger fritt, snurra på hjulen och kolla om kardan snurrar eller ej!
okej okej:) tack så mycket:) kan ju hoppas att de BARA är de som är felet:) va kostar en ny sån där hylsa då? kan ju itne va så dyrlåter de som :P hehe
Användarvisningsbild
av ketto
i runda slängar 1000 kr

Glömde en sak: du måste släppa kardan me där framme! Va noga me att märka upp hur bultarna satt!
Dra ett streck över anslutningarna så vet du hur du ska montera den tillbaka så den hamnar på samma ställe!
Användarvisningsbild
av CarMan
det första du ska göra är att felsöka om det är detta som är fel på din bil.
om du har framhjulen i luften o kör, så vill bilen driva på bakhulen. gör bilen detta så är bilen hel
gör bilen inte detta så kan du kolla om kardan snurrar, gör den inte det så har du fel tidigare i drivlinan = troligast denna hylsa
snurrar den så har du fel efte = visko koppling (tänk på att visko kopplingan är ett slirande system)

om hylsan gått sönder så kan motsvarande splines i vinkel växeln vara skadade, men det får du kola på när allt är isät
Motorn tappar kraft och dör.

Ja motorlampan har tänds några gå[…]

Där är något som är tokeri p[…]

Elpriset

Jag har sett hur mycket abonnemangskostnaden till […]

gummilist

Hade tidigare en V60 MY20 under lite mer än e[…]