Mats T5 skrev:Sparkz skrev:Du har kopplat ur massemätaren och orsakat 121 själv antar jag.
521 förvärmning lambdasond. Mät förvärmningsmotståndet i sonden. två vita kablar. Ett par Ohm kall och up mot 15 när motorn är varmkörd. Är det högre är det bara att byta sond.
231 och 232 är lambdareglering på dellast resp. tomgång. Tyder ofta på tjuvluft, men nolla och se vad som kommer tillbaka.
A3 är ABS, där har du:
144 - bromsskivor har varit överhettade. Styrenheten har koll på hur länge och hårt du bromsar, och räknar ut temperaturen efter det. Glöm den.
314 - Givare HB kortslutning eller avbrott.
Så nu va det ljust ute så man kunde se lite.
Kollade i expansionskärlet :evil: såg ut som att det va lite olja i denna (fel plats).
Tittade på alla slangar o rör o såg att det va lite sörjigt utanpå röret till insuget o tog isär o såg att det va en tunn olje film inuti röret till gasspjället.Varför då????
Lyfte oljestickan och det va ett litet övertryck från röret(oljedimma).
Den rök lite svart vid gaspådrag osså har aldrig gjort detta!
Den startar fint men dör även nu vid för mycket gaspådrag.
Försökte att ta bort felkoderna men jag fixade inte det fast jag har läst alla bra instruktioner o gjorde som man ska menmen.
Vad göra ????
Läste i en annan tråd att det kunde va en spricka i TOPPEN ??:-/ E det möjligt att den kan bete sig så då.
Ork har den fortfarande.
Ojämn tomgång.
Inte bara vatten i exp.kärlet.
Lite svartrök i avgaserna.
+ alla felkoder.
Sälja bilen eller laga, det e kvällens funderare
Det som är högst intressant med den här tråden är att du hela tiden adderar små små ting uppepå det du en gång lagt in och frågat om. Om du verkligen är så otroligt orolig och hellre läser trådar och tror att din bil direkt är behäftad med samma fel som du läst om så föreslår jag ett busskort faktiskt :roll: . Inte för att vara elak utan för dina nerver

-) . Bilar beter sej illa ibland och tyvärr går det inte så fort att felsöka ibland. Om bilägarens tankar direkt går till att sälja bilen så är just mitt förslag att helt enkelt fullfölja och sen åka buss. :roll:
Det DU kan göra som inte vi kan göra åt dej är att utföra kontroll av beskrivningar och felsökningar vi ber dej om. Detta för att vi inte ska gissa och svamla.
Med andra ord så om vi ber dej att läsar ur koder och nolla koderna så kommer vi inte längre om du inte nollar koderna. Det är absolut inget konstigt med att nolla koderna. Fungerar inte det tricket som står här så går du in på min hemsida och läser och försöker på det sättet. Det finns säkert 9000 sidor till hur man läser ut koderna ur bilen på ett lyckat sätt. Man får inte ge upp så lätt och få all serverat perfekt på silverfat. ;-//
Vi kan börja med det senaste du lagt in.
Har toppen spruckit?.. För du har läst att så kan det vara.
Nej det tror jag inte en sekund på och det är ytterst ovanligt överhuvudtaget på vitmotorerna. Men endast DU kan svara på din fråga. Har bilen full kompression på alla cylindrar och drar den vatten? Trycker den upp övertryck i vattenbehållaren? Har nåt gasidentifierings kit larmat och färgat?
Om inte så glömmer vi det ett tag..
Vevhusventilation ja.. Jodå det är så att den är säkert inte toppfresh om du inte nyligen fixat den? Men den gör heller inte att bilar går ojämt hursomhelst.
Olja i insuget då? Tja har du funderat på vart vevhusgaserna går? vart dom tar vägen? Mycket riktigt in i turbons inlopps sida och därifrån igenom systemet och in i insuget. Inget konstigt där heller. Allt detta visste du ju eftersom du öppnat huven på din bil och faktiskt kikat på hur vevhusventen fungerar? eller hur?

-)
Bilen ryker svart. Men NÄR ryker den svart? På tomgång eller om du gasar på? Sker det när du gasar på så fungerar uppfetningen perfekt. Men sker det på tomgång så är det ett fel med bränslestyrningen precis som nu urläsningen faktiskt visade för dej.
Har du lossat kontaktstycket och mätt upp förvämrningselementet på lambdasonden som du blev uppmanad till då? Jag bad dej kontrollera ifrån kall bil på tomgång. Utförde du detta? Grejen är att en massmätare är fel varm som kall.. En lamba kopplas bara in efter en viss tid. Därför kan inte problemet finnas innan denna tid gått om det nu är lambdan.

-)
Sålänge inte du utför nåt kan vi bara göra som du.. GISSA tyvärr. ??:-/