Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Har ett konstigt ljud i bilen när jag kör med den.. det är ju det "vanliga" skrapljudet man brukar höra på 850.. Men det är även ett tuggande ljud som följer varvtalet, och som låter mest på 1,2 och 3:an.. den har även börjat att "tugga" på friläge nu.. Och så ska jag väl tillägga att den "slirar" med lite grann när man står still.. Den är en dröm att växla och funkar felfritt för övrigt men stör mig så på att det låter. Och, jag har fått för mig att detta började efter byte av vxl.låds olja, som är köpt hos volvo! Bytte även den övre motorbussningen till en powerflex, kan även den bidra med oljud(hårdare, och leder därför alla oljud in i kupén??) Kanske vår forums mekaniker pettson har någon aning? :D Bilen är i fråga en volvo 850turbo av 95årsmodell.
Tacksam för svar!
Senast redigerad av 1 Sittidik, redigerad totalt 0 gånger.
jo.. det blev ett helt annat motorljud vid bytet av bussningen, men växellådan lät långt ifrån lika mycket som den gör nu, (om det är den) som den gjorde precis vid bytet..
Jag har haft ur oljenivåpluggen och kollat, och det är i nederkant på hålet som det ska va.. Men grejen är ju den att det låter ju när man rullar på friläge med uppsläppt koppling, kan det vara nåt med diffen, eller inre drivknutar...? Har ofta hört skrap på andra 850, men aldrig ett sånt här tuggande.. någon annan som haft liknande ljud?
av *pettson*
Sittidik skrev:jo.. det blev ett helt annat motorljud vid bytet av bussningen, men växellådan lät långt ifrån lika mycket som den gör nu, (om det är den) som den gjorde precis vid bytet..
Jag har haft ur oljenivåpluggen och kollat, och det är i nederkant på hålet som det ska va.. Men grejen är ju den att det låter ju när man rullar på friläge med uppsläppt koppling, kan det vara nåt med diffen, eller inre drivknutar...? Har ofta hört skrap på andra 850, men aldrig ett sånt här tuggande.. någon annan som haft liknande ljud?
olika oljor kan naturligtvis leda olika mycket ljud. Den enda du kan göra isåfall är väl att fylla den med syncromesh eller nåt liknande för att se om den tystnar något. Hur mycket olja gick det i?
Vad är denna syncromesh för någon slags olja? Vart köper man den?
Jag fick i lite över 2 liter.. det ska väl i 2,1l om inte haynes har fel, men man lär väl ur med lådan om man ska ur med allt?
Kan dessa oljud bero på trötta motorfästen, för momentstaget?(det sitter mellan vxl. låda och subframen eller va den kallas) är lite kasst tror ja.. även bussningen vid torpedväggen... om kanske det vrider motorn ngt och belastar snett på nåt vis.. för det låter som tydligast vid motorbroms.
En annan sak, hur stor är toleransen för drivaxlarnas glapp?

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]