Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Bilen är en 855 GLT 96:a, 20 ventiler 2,5 l.

Bilen startade idag, gick 2 sekunder på endast några cylindrar för att sedan dö. Går inte att få igång den igen. Hör inget tickande vid tanken med tändning på.
Får inga felkoder, har kollat. Skall soppa pumpen ge felkoder om den är trasig?
Plockade bort bränsleledningen vid vid fuelrailen, vred på starten, kommer inte en droppe.
Har nu plockat bort soppapumpen i tanken, tänkte lägga på +12V direkt för att se om den går.
Kan man prova med diesel, har ingen soppa hemma i dunk.
Om pumpen funkar, så bör det väl vara soppa relät, hur kan man byggla det för att se om det funkar. Kan förstås även vara soppa filtret.

Hände samma sak en gång förra veckan. Åkte hem från jobbet och stannade för att handla, hoppar in och startar. Den startar men går väldigt dåligt och dör direkt. Startar igen och efter en liten stund så lommer den och går normalt igen.
Återkommer
Senast redigerad av 2 Mackansglt, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
Mackansglt skrev:Bilen är en 855 GLT 96:a, 20 ventiler 2,5 l.

Bilen startade idag, gick 2 sekunder på endast några cylindrar för att sedan dö. Går inte att få igång den igen. Hör inget tickande vid tanken med tändning på.
Får inga felkoder, har kollat. Skall soppa pumpen ge felkoder om den är trasig?
Plockade bort bränsleledningen vid vid fuelrailen, vred på starten, kommer inte en droppe.
Har nu plockat bort soppapumpen i tanken, tänkte lägga på +12V direkt för att se om den går.
Kan man prova med diesel, har ingen soppa hemma i dunk.
Om pumpen funkar, så bör det väl vara soppa relät, hur kan man byggla det för att se om det funkar. Kan förstås även vara soppa filtret.
Återkommer
Enklast måste vara att kontrollera varför startspärren är i? Tycker det låter som att det är problemet? Startspärren har spärrat bränslepumpen helt enkelt.
Prova att starta med en annan nyckel? Alternativt är det problem med antennringen vid tändlåset.
av Mackansglt
Har nu kört soppapumpen vid sidan av bilen, gick hur bra som helst. Skruvade tillbaks den
och provade att starta, startade direkt och gick hur fint som helst på tomgång. Nu låter dock soppapumpen mycket mer än tidigare. Förut har man alldrig hört den, kanske inte fick fast den ordentligt!

Lät den stå på tomgång en stund så den blev ordentligt varm. Körde in bilen i garaget och stängde av. Provade att starta igen, gick igång direkt men går väldigt dåligt, dör av sig själv, går inte att gasa, verkar endast gå på någon cylinder. Läste felkoder men det finns inga.
Kan det vara soppapumpen ändå?
Skall strax ut igen och se om det kommer soppa vid railen.
Näe, det kommer ingen soppa vid railen. Pumpen är helt tyst med tändningen påslagen om man lyssnar vid tanken. Försökte mäta spänningen vid kontaktsycket vid tanken(kabeln till pumpen urkopplad) men nada, kanske 0.1V, bör väl vara ca. 12V.

Provade att byggla bränslerelät, ingen skillnad. Är väl det röda nr.103.
Vad är det som styr spänningen till soppapumpen? Jag menar, soppapumpen skall väl ha 12V så fort tändningen är påslagen, kan det vara reläet som är trasigt, litar inte riktigt på min bygling, vet ju inte riktigt vad som kan hända.

Kollade lite snabbt på mekonomen, dom har två olika soppapumpar, en för 900 ngn. och en för 1700 kr ngn.ting. Vad är det för skillnad på dessa? Vad kostar en på Volvo?
Men måste ju först ha spänning fram till pumpen, börjar få slut på ideer. Kan det vara som pettsson skriver, startspärren eller antennringen. Hur kan man kolla dessa.
Men varför gick den att starta och den gick bra ända till man stängde av den igen.
Hade lika på min 850 -94.Körde ca:300 meter och tog ut pengar.Bilen startade knappt efter,malde och malde,den hoppade igång en stund på ca:600varv gasade och den dog.Lät den så ett par minuter fick igång den och körde sedan 2mil till ett badhus.Sedan på parkeringen fick jag inte igång den.Köpte pump på skroten och bytte den kostade 500,bilen funkade direkt
Nu går min också. Köpte Mekonomens soppapump, den för 900 riksdaler. Tog loss den gamla pumpen från armaturen och stoppade dit den nya. Inga problem alls att byta och bilen startade direkt. Har gjort en liten provsväng och allt verkar lira, skönt.

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]