Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hallå !

Jag har en 850 95- GL 10V. O nu till mitt problem, När motorn är kall så knackar/Tickar den..
" Knack Knack Knack " sen upphör det i 3 - 4 sekunder sen börjar det igen, o kör jag försiktigt när den
Är kall så tickar den mer desto mer jag varva den ! Sen när motorn uppnått normal temp så slutar det, Håller på i 2 - 5 min sen hörs inget missljud till alls ! Hade uppsskatat hjälpa, Gjorde oljebyta till tjockare olja o byte filter, Men det hjälpte ej ! Tack på förhand! / Fredrik
av *pettson*
kullberg89 skrev:Hallå !

Jag har en 850 95- GL 10V. O nu till mitt problem, När motorn är kall så knackar/Tickar den..
" Knack Knack Knack " sen upphör det i 3 - 4 sekunder sen börjar det igen, o kör jag försiktigt när den
Är kall så tickar den mer desto mer jag varva den ! Sen när motorn uppnått normal temp så slutar det, Håller på i 2 - 5 min sen hörs inget missljud till alls ! Hade uppsskatat hjälpa, Gjorde oljebyta till tjockare olja o byte filter, Men det hjälpte ej ! Tack på förhand! / Fredrik
Att byta till tjockare olja gjorde saken möjligen lite sämre. Det som som hänt är att du har tryckare med trånga kanaler. När motorn går upp i driftstemp så släpper spärrkulorna lite grand i kanalerna och därmed tystnar tryckarna. En annan vanlig orsak är att oljekanalerna är lite trånga i toppen då det blir en del avlagringar i dom tyvärr. Det finns två möjligheter, antingen kör man vidare då det faktiskt inte är farligt sålänge tryckarna tystnar när bilen blir varm. Eller så är det till att lyfta på kamkåpan och byta tryckarna mot nya. Dom nya finns i en service sats.
av kullberg89
åh fan, Nej för den knackar aldrig när den är varm, Men det är lika bra o byta ut det då ! Du har inga bilder hurdu ha gjort ? vart inne på din hemsida, den kan vara till mycket hjälpi framtiden ! Tack pettson
av *pettson*
kullberg89 skrev:åh fan, Nej för den knackar aldrig när den är varm, Men det är lika bra o byta ut det då ! Du har inga bilder hurdu ha gjort ? vart inne på din hemsida, den kan vara till mycket hjälpi framtiden ! Tack pettson
Hmm nej tyvärr har jag inga bilder på hur jag gjort. Dock finns det bilder på när jag bygger min nya motor. Där ser du exakt hur allt är uppdelat och vart det är packningar och vart det är lim.
Det som gäller är att vara NOGRANN, jag kan inte nog betona detta eftersom kamkåpans övre del dessutom är ena halvan av lagren till kamaxlarna. Kamaxlarna är alltså direktlagrade emellan övre kamkåpan och själva topplocket. Det betyder att man bör ha en momentnyckel tillhanda när man drar skruvarna. Du bör också göra eller låna ett verktyg till att hålla emot med samt spänna ihop halvorna med för att det inte ska bli knäckta kanter på övre kåpan.
Du måste även ta bort kamremmen innan du ens tänker på att göra jobbet eftersom den håller kamaxlarna i spänn. Så nogrannhet gäller.
Det skojjiga med volvo är att dom säljer tryckarna separat. Det gör alla butiker. Priset ligger på ca 135kr st.
MEN.. se det absolut skojjigaste är att det är inte hela sanningen. Volvo saluför faktiskt en SERVICESATS med 10 tryckare i för 10v och en med 20 för 20v.
Då plötsligt sjunker priset till ungefär hälften. Av nån anledning finns inte servicesatsen när man frågar efter den. Men kommer man med artikelnumret visar den sej..
Satsen heter 272281 som du ska ha.
Du BÖR även använda volvos lim eftersom det är oslagbart på minst två sätt. Dels priset med 300 spänn för en tub och dels för hållbarheten.
Det är helt normalt att den tickar när bilen starar, för det är självjusterande ventiler på den enligt Volvo så är det ingen fara att köra med det tickande ljudet upp till 15 minuter

Batteritillverkning är uppenbarligen inte rik[…]

Däck dimensioner

Har dom röda coilsen från j-spec som &a[…]

B230E K-Jetronic 740 till 240

"Nya" motorn är från en Volvo[…]

Jag har kört med den här setup:n ett tag[…]