Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av martho
Min bil beter sig precis som i en tidigare tråd: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... a&start=80

Jag har bytt LMM då den visade felkod P0102. Bilen gick då mycket dåligt och till slut så gick den inte ens att starta. Kopplade jag ur LMM så gick den helt ok.

Ny LMM (piratdel köpt på internet) och bilen dör vid första startförsöket men startar alltid på andra. Jämn tomgång men den svarar dåligt på gas om man duttar till gasen. Lamdalampan tänds efter lite olika körsträckor och felkoden är då P0171 "System Too Lean".

Har försökt att kontrollera alla vakkumslangar genom att demontera i stort sett allt jag kommer åt men inte hittat någon trasig slang.
Senast redigerad av 1 martho, redigerad totalt 0 gånger.
Användarvisningsbild
av Nexus
gäller det din V70 -98, 2.5T??? så lägg till bilmodell i rubriken tack :-)-)
Användarvisningsbild
av Phantom
Jag hade den felkoden som lite då och då när jag gasade med bilen. Efter att jag bytt övre motorfästet har koden inte återkommit. Min misstanke är att det ev. kan vara så att det finns ett läckage i flex-röret som öppnade sig eftersom övre fästet var helt slut och motorn rörde sig mycket vid gaspådrag. Nu när motorn inte rör sig lika mycket så öppnar sig inte den sprickan. Eller är jag helt ute och cyklar???
En dag när jag får tid ska jag ta och kontrollera flexen och se om min misstanke kan vara riktig. Har även letat andra trasiga slangar, men inte hittat någon. Tyvärr så är många slangar gamla och lite torra så risken finns att sprickan finns på annat håll och framkom vid motorrörelsen tidigare, slangarna håller på att bytas allteftersom det finns tid över.
av martho
Kanske kan det vara så. Jag får fortsätta att rota runt bland slangarna. Kan ett vakuumläckage visa sig som dessa symptom?

Hittade ju en liknande tråd men där hade trådskaparen inte skrivit klart vad som orsakade hans fel........ Tycker det är påfallande ofta man tyvärr inte får förklaringen till det fel man haft.
av *pettson*
martho skrev:Min bil beter sig precis som i en tidigare tråd: http://jagrullar.se/forum/viewtopic.php ... a&start=80

Jag har bytt LMM då den visade felkod P0102. Bilen gick då mycket dåligt och till slut så gick den inte ens att starta. Kopplade jag ur LMM så gick den helt ok.

Ny LMM (piratdel köpt på internet) och bilen dör vid första startförsöket men startar alltid på andra. Jämn tomgång men den svarar dåligt på gas om man duttar till gasen. Lamdalampan tänds efter lite olika körsträckor och felkoden är då P0171 "System Too Lean".

Har försökt att kontrollera alla vakkumslangar genom att demontera i stort sett allt jag kommer åt men inte hittat någon trasig slang.
Händer detta problem direkt efter start. Eller efter ett par minuter? Händer det kall som varm? Notera att man kan inte kontrollera en massmätare genom att dutta på gasen.
av martho
Att bilen inte startar på första försöket händer i stort sett varje gång man startar bilen. Bilen startar till men dör i stort sett direkt. Vid andra försöket så startar den alltid och tomgången är jämn. När man nu gasar så svarar den inte ordentligt på gasen uatn det känns som att motorn kvävs. Detta sker när jag är rapp med gasen. Gasar jag långsamt så hinner bilen varva upp som den ska.

Händer kall som varm. "Duttandet" var för att beskriva att den inte svarar på gas/orkeslös om man gasar snabbt/rappt. Kopplar jag bort LMM svarar den rappt på gasen.
av *pettson*
martho skrev:Att bilen inte startar på första försöket händer i stort sett varje gång man startar bilen. Bilen startar till men dör i stort sett direkt. Vid andra försöket så startar den alltid och tomgången är jämn. När man nu gasar så svarar den inte ordentligt på gasen uatn det känns som att motorn kvävs. Detta sker när jag är rapp med gasen. Gasar jag långsamt så hinner bilen varva upp som den ska.

Händer kall som varm. "Duttandet" var för att beskriva att den inte svarar på gas/orkeslös om man gasar snabbt/rappt. Kopplar jag bort LMM svarar den rappt på gasen.
snabbt kan vi då konstatera att lambdan hinner aldrig reglera fel. Detta eftersom felet även finns när den är kall. Huruvida motorn ska vara rapp eller inte med massmätaren i är ju en lite tveeggad fråga. När bilen går på nödläget får den betydligt mera bensin och den struntar i givare för temp och annat i princip.
Det gör ju att bilen kan upplevas betydligt piggare i nödläget än annars även om det inte föreligger ett fel.
Men som du beskriver så verkar det ändå konstigt hur nu massmätaren mäter. Vad du kan göra är att låna en massmätare av nån och prova om bilen beter sej annorlunda. OM bilen då går som tänkt så blir det till att reklamera den inhandlade massmätaren.
av martho
Ditt resonemang känns helt rätt. Känns lite för dålig på gasresponsen bara för att det inte skall vara ngt fel? Har tänkt på att testa att byta LMM men har inte hittat någon än. Ingen som bor i Lunda-området som jag kan testa med?

Det finns för- och nackdelar med alla system.[…]

Antar att alla ni som vill ha mekaniska handtag […]

Dubbelmassesvänghjul

Någon som vet huruvida min V70 2.5T B5254T6 […]

Elpriset

Vattenfall, 2020 ………… […]