Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av patte11
Ja bara för att förtydliga lite nu när jag snöade in på kablar och skit.

Det var egentligen inte kabeln det var fel på utan inuti bilen så kommer kablarna från sensorerna in och passarar genom en eller två kontaktstycken där kablarnas färger ändras också och just där vid nån av kontakterna inne i bilen är det dålig kontakt ibland vilket ledde till att kablarna uppvisade höga motståndsvärden och jag hade kunnat använt org.kablarna och skarvat dom på kablarna som kommer innefrån bilen och går till styrenheten men dom var som de flesta kablar inte onödigt långa, så att göra egna var det enda alternativet samt att då hade jag även backup om det inte hade funkat
av *pettson*
Du får tro att man hittar på. Har ändå läst några års elektronik och jobbat några tusen timmar med elektronik proffesionellt så jag kanske breddar din kunskap rentav, bara för att du inte känner till saker så måste det inte vara skitsnack och jidder, det är viktigt att komma ihåg . Normalt sett använder man så ren koppar som möjligt. Men se de gör man inte i en tvinnad kabel. Ren koppar är mjukt och fint men också känsligt för att hela tiden böjas fram och tillbaka, det är inte stabilt mot utmattning. Man använder en annan legering helt enkelt (exakt vilken legering som används lär vi aldrig få veta eftersom det antagligen är företagshemligheter antar jag) som är motståndskraftigare mot mekaniskt slitage. I övrigt är dom flesta tvinnade i sej runt bomullsgarn som en extra förstärkning inuti den enskilda kabeln mot ryck och sånt, Det gör ju att vi finner tre bomullstrådar i en tvåledad tvinnad kabel. Först en i varje enskild kabel och sen en som bägge är tvinnade runt som slutförstärkning.
Hur man använder en skärmad kabel som en bra ledare är egentligen ingen konst och inte heller behöver man separatskärma kabeln. Man använder BÄGGE innerledarna ihoplagda som en ledare och andra ledaren körs igenom själva skärmen. På så sätt utför skärmen samma jobb som tvinningen hade gjort= ett kablage omsluter det andra. Är det väldigt störutsatt så går det utmärkt som du påpekar att köra två separata ledare och sen jorda av skärmen antingen på en sida eller på bägge sidor om skarven med separat jord.

Men fortfarande så för min del får ni göra exakt som ni vill..
av patte11
*pettson* skrev:Du får tro att man hittar på. Har ändå läst några års elektronik och jobbat några tusen timmar med elektronik proffesionellt så jag kanske breddar din kunskap rentav, bara för att du inte känner till saker så måste det inte vara skitsnack och jidder, det är viktigt att komma ihåg . Normalt sett använder man så ren koppar som möjligt. Men se de gör man inte i en tvinnad kabel. Ren koppar är mjukt och fint men också känsligt för att hela tiden böjas fram och tillbaka, det är inte stabilt mot utmattning. Man använder en annan legering helt enkelt (exakt vilken legering som används lär vi aldrig få veta eftersom det antagligen är företagshemligheter antar jag) som är motståndskraftigare mot mekaniskt slitage. I övrigt är dom flesta tvinnade i sej runt bomullsgarn som en extra förstärkning inuti den enskilda kabeln mot ryck och sånt, Det gör ju att vi finner tre bomullstrådar i en tvåledad tvinnad kabel. Först en i varje enskild kabel och sen en som bägge är tvinnade runt som slutförstärkning.
Hur man använder en skärmad kabel som en bra ledare är egentligen ingen konst och inte heller behöver man separatskärma kabeln. Man använder BÄGGE innerledarna ihoplagda som en ledare och andra ledaren körs igenom själva skärmen. På så sätt utför skärmen samma jobb som tvinningen hade gjort= ett kablage omsluter det andra. Är det väldigt störutsatt så går det utmärkt som du påpekar att köra två separata ledare och sen jorda av skärmen antingen på en sida eller på bägge sidor om skarven med separat jord.

Men har du inte påträffat det jag menar med kontaktstyckena inne i bilen? för när jag mätte sensorerna i kontakten till styrenheten så reagerade jag inte på att det skillde lite ohm hit och dit utan tänkte att det är ju typ spolar och dom kan väl skilja sig lite
, det var därför jag mätte och tyckte att det var ju kontakt hela tiden men felet kvarstod
Tänkte att det kunde vara av felsökningsvärde att veta att givarna inte går spikrakt till absenheten utan det kan tydligen fela på vägen.
Din motor blev fin Pettson , hur lång tid tog det och är det vanlig färg eller nån värmetålig?
av *pettson*
patte11 skrev:
*pettson* skrev:Du får tro att man hittar på. Har ändå läst några års elektronik och jobbat några tusen timmar med elektronik proffesionellt så jag kanske breddar din kunskap rentav, bara för att du inte känner till saker så måste det inte vara skitsnack och jidder, det är viktigt att komma ihåg . Normalt sett använder man så ren koppar som möjligt. Men se de gör man inte i en tvinnad kabel. Ren koppar är mjukt och fint men också känsligt för att hela tiden böjas fram och tillbaka, det är inte stabilt mot utmattning. Man använder en annan legering helt enkelt (exakt vilken legering som används lär vi aldrig få veta eftersom det antagligen är företagshemligheter antar jag) som är motståndskraftigare mot mekaniskt slitage. I övrigt är dom flesta tvinnade i sej runt bomullsgarn som en extra förstärkning inuti den enskilda kabeln mot ryck och sånt, Det gör ju att vi finner tre bomullstrådar i en tvåledad tvinnad kabel. Först en i varje enskild kabel och sen en som bägge är tvinnade runt som slutförstärkning.

Men har du inte påträffat det jag menar med kontaktstyckena inne i bilen? för när jag mätte sensorerna i kontakten till styrenheten så reagerade jag inte på att det skillde lite ohm hit och dit utan tänkte att det är ju typ spolar och dom kan väl skilja sig lite
, det var därför jag mätte och tyckte att det var ju kontakt hela tiden men felet kvarstod
Tänkte att det kunde vara av felsökningsvärde att veta att givarna inte går spikrakt till absenheten utan det kan tydligen fela på vägen.
Din motor blev fin Pettson , hur lång tid tog det och är det vanlig färg eller nån värmetålig?
Motorn tog en vecka att bygga med modifieringarna.
Modifieringarna är nya stakar,ett annat tråg från 2002 med oljekylen på tråget istället samt lite andra småsaker.
Färgen är vanlig bil lack (grunden är en etsande primer) plus en speciell klarlack på det som är lite tåligare. All färg sitter kvar utan problem. Motorn blir ju inte varmare än det faktiskt är när du ugnslackerar (ca 80 grader utvändigt). Dock är det lite varmare runt turbon men det verkar klara sej.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]