Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av timmo
#198929
Jag harsökt lite i detta forum men ej hittat det jag sökt.
Så jag blev medlem för att kunna få hälp med min volvo..en 855 T5 italien import..
Det är så att jag har ett diagnostik verktyg ett elm327 heter det nog..
Jag får inte det att fungera med min 855.. tips om verktyg och program..
Sen var det något annat som var undrande men det får komma när jag löst denna biten..
Senast redigerad av 2 timmo, redigerad totalt 0 gång.
av *pettson*
#198957
timmo skrev:Jag harsökt lite i deta forum men ej hittat det jag sökt.
Så jag blev medlem för att kunnafå hälp med min volvo..en 855 T5 italien import..
Det är så att jag har ett diagnostik verktyg ett elm237 heter det nog..
Jag får inte det att fungera med min 855.. tips om verktyg och program..
Sen var det något annat som var undrande men det får komma när jag löst denna biten..
Vi vet inte heller vad det är för fel.. när vi tänker efter vet vi inte ens årsmodellen på din bil..
#210929
Diagnostikuttaget är 16 poligt,8 på övre raden och 8 på nedre.
Pinne nr 3,6 kan man blinka ut felkoder på, pinne 4 är signaljord,5 är jord och pinne 7 är data för abs ,instrument ,srs och släcka servicelampa.
Pinne 3 får man felkoder till motorn på med hjälp av en diod med ett motstånd så den klarar 12 volt, den kopplar du till
pinne 16 som är batteri+ och pinne 3 plus att du jordar med pinne 5 för att starta blinkkoderna,samma procedur för ac fast då är det pinne 6 istället för 3.
Jag använde en diagnossladd till vag bilar som jag lött om datasladden till pinne 7 och ihop med Vol-fcr programmet så funkade det.

Tog mej friheten att redigera ditt inlägg något!!

//David - Moderator
av *pettson*
#210968
patte11 skrev:Diagnostikuttaget är 16 poligt,8 på övre raden och 8 på nedre.
Pinne nr 3,6 kan man blinka ut felkoder på, pinne 4 är signaljord,5 är jord och pinne 7 är data för abs ,instrument ,srs och släcka servicelampa.
Pinne 3 får man felkoder till motorn på med hjälp av en diod med ett motstånd så den klarar 12 volt, den kopplar du till
pinne 16 som är batteri+ och pinne 3 plus att du jordar med pinne 5 för att starta blinkkoderna,samma procedur för ac fast då är det pinne 6 istället för 3.
Jag använde en diagnossladd till vag bilar som jag lött om datasladden till pinne 7 och ihop med Vol-fcr programmet så funkade det.
Du Pettson......är du en sånn dära odräglig besserwisser som måste svara tyket? - vilken årsmodell? -va du verkar ju kunna mycket om volvo....få se nu 850 gick fram till 97 och fick obdII -96 det är ju faktiskt fifty fifty chans och träffa rätt, största skillnaden är väl motorstyrningen och fler diagnosfunktioner genom data om man inte har volvo grejer då på 97:an då.
Ibland undrar jag om det här är på allvar. Är man verkligen ens en kandidat till att vara jäklig och tyken om jag svarar att man ska kika på en säkring och ange en årsmodell? Jag menar på fullaste allvar att man ska göra det. Det kan inte vara mitt fel att du inte är insatt i att säkring nr 33 är till bland annat diagnos även på en årsmodell 1996, en trasig säkring där gör inte saken lättare med rätt utrustning, det är inte heller ovanligt att den är trasig då diverse testutrustningar i vårt långa land (även i andra länder) inte är rätt konfigurerade utan testas ändå.
Om du backar tillbaka några tusen inlägg som gjorts både här och i 2 andra forum jag är i inser du att en del köpt verktyg till bilen som inte passar i bilen, det är liksom inte nåt ovanligt eftersom många inte har en susning om att dom kan ha en diagnosenhet under huven. Dom har köpt bilen upp till tidig 1995 med diagnos på bilen och står där med en ODBII kabel i handen som liksom inte gör sej riktigt i dom uttagen. I övrigt kom ODBII sent 1995 som både 95 och 96 års modeller som värdelöst vetande.
För att det inte ska bli så igen och igen så frågar jag frågan om årsmodell..
NU får du väl fälla avgörandet själv om vilken typ av person jag är..

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]