patte11 skrev:Diagnostikuttaget är 16 poligt,8 på övre raden och 8 på nedre.
Pinne nr 3,6 kan man blinka ut felkoder på, pinne 4 är signaljord,5 är jord och pinne 7 är data för abs ,instrument ,srs och släcka servicelampa.
Pinne 3 får man felkoder till motorn på med hjälp av en diod med ett motstånd så den klarar 12 volt, den kopplar du till
pinne 16 som är batteri+ och pinne 3 plus att du jordar med pinne 5 för att starta blinkkoderna,samma procedur för ac fast då är det pinne 6 istället för 3.
Jag använde en diagnossladd till vag bilar som jag lött om datasladden till pinne 7 och ihop med Vol-fcr programmet så funkade det.
Du Pettson......är du en sånn dära odräglig besserwisser som måste svara tyket? - vilken årsmodell? -va du verkar ju kunna mycket om volvo....få se nu 850 gick fram till 97 och fick obdII -96 det är ju faktiskt fifty fifty chans och träffa rätt, största skillnaden är väl motorstyrningen och fler diagnosfunktioner genom data om man inte har volvo grejer då på 97:an då.
Ibland undrar jag om det här är på allvar. Är man verkligen ens en kandidat till att vara jäklig och tyken om jag svarar att man ska kika på en säkring och ange en årsmodell? Jag menar på fullaste allvar att man ska göra det. Det kan inte vara mitt fel att du inte är insatt i att säkring nr 33 är till bland annat diagnos även på en årsmodell 1996, en trasig säkring där gör inte saken lättare med rätt utrustning, det är inte heller ovanligt att den är trasig då diverse testutrustningar i vårt långa land (även i andra länder) inte är rätt konfigurerade utan testas ändå.
Om du backar tillbaka några tusen inlägg som gjorts både här och i 2 andra forum jag är i inser du att en del köpt verktyg till bilen som inte passar i bilen, det är liksom inte nåt ovanligt eftersom många inte har en susning om att dom kan ha en diagnosenhet under huven. Dom har köpt bilen upp till tidig 1995 med diagnos på bilen och står där med en ODBII kabel i handen som liksom inte gör sej riktigt i dom uttagen. I övrigt kom ODBII sent 1995 som både 95 och 96 års modeller som värdelöst vetande.
För att det inte ska bli så igen och igen så frågar jag frågan om årsmodell..
NU får du väl fälla avgörandet själv om vilken typ av person jag är..