Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av henriksvolvo855
Hej!

Någon som vet om det går att installera Turbo i en V20 855:a -93 och om det är ett enormt jobb isåfall?

Och är det så att om man installerar ett öppet luft-filter (tror dom kallas sport-filter) får man några extra hästar då men sliter det mer på motorn?

Tack!
Användarvisningsbild
av Nexus
varför inte sportfilter?? jag har haft det i flera år på mina bilar helt utan problem. snart 2 år på volvon och inte har någon LMM slutat fungera. Det härliga ljudet kan man inte bara gå misste om :D
av *pettson*
Om man gör inoljningen av filtret på korrekt sätt så går inte nån massmätare sönder. Nu har min gått 10.000 mil och den innan (förra bilen) gjorde 8000 mil utan problem. FELET är att folk inte sätter fast filtren utan massmätaren för plötsligt ligga och skaka och slå framåt och tillbaka. SÄTT FAST allt korrekt och dränk inte filtret (det händer inte nämnvärt mycket om det blir så men det gör heller ingen nytta). Använd filterspray.
av *pettson*
henriksvolvo855 skrev:Aha! Tackar för infon!
Då verkar det bli ett sådant filter iallafall då. =)
INNAN du köper ett filter så kan du beräkna hur stor filteryta du har idag. Det öppna filtret ska hursomhelst inte ha mindre filteryta än det du har idag.
Felet som många gör är att dom kastar sej över ett billigt öppet filter. I slutändan visar det sej att det filtret inte kan leverera luft till en så stor pjäs som ändå en 2,5liters maskin är. Dom som säljer måglar ur sej fina fakta *räcker till 400hk eller räcker till 300hk osv.. Det är bullshit eftersom luftmängden som krävs för att ta ut hk varierar enormt mellan olika motorer. Det beror ju nämligen på hur effektiv motorn är..
Så ut och mät, räkna fram arean. Ta och gör dej en lathund för geometri och räkna sen ut arean på filtret du är intresserad av.. När du hittat ett likvärdigt så kan du köpa inte förr..

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]