Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Nej inget svar på mailen ännu. Jag ringde även teknisk upplysning men där var det så lång kö att jag inte ens blev placerad i kön.
Jag var in på en verkstad som gör opacitetstester och enligt dom så finns det brister i SBP:s sätt att utföra testet, ska in med bilen där imorron men tyvärr så kan dom inte släcka 2:or. På verkstan sa dom att i 9 fall av 10 så kan detta problem härledas till bristerna i SBP:s test.

--> erbe du har fått PM.
SBP:s tekniska upplysning säger att man tidigare haft en dispens på +0,6 för k-värdet, denna dispens är nu borta.
Det blir bara snurrigare det här.
Jag hittade inte någon skylt i motorrummet som anger gränsvärdet, så jag ringde Volvo PV. Där får jag beskedet att min bil har gränsvärdet 1,4... Försöker få dom att skicka nån sorts intyg på detta som jag kan ta med till SBP.

Så här ser den enda skylt jag hittar ut:

Bild
Har kollat din bil å du har tydligen 0,44 i K-värde....står både på bilen enl din skiss samt i papprena till din bil.
Stämmer att numera är gränsvärdet 0,6 mindre än förut,så ska du ner i 0,4 i K-värde så blir det säkert inte lätt :-O)

Förövrigt så mäts inte K-värdet på V70`n om gallret i slutröret är helt,mätsonden går inte emellan :-)-)
Hej på er!
Jag var in på SBP med min v70 tdi (99) den fick 0.9 och det står att
gränsvärdet är 3.0 . Att byta olja och filter ( olja bränsle)
Kan sänka värdet något. Fast 0.4 låter inte rimligt. Inte om dom ska rusa motorn och hålla den där
i 3 eller 5 sekunder. Vart hittar ni skylten som det står om k värdet?
Lycka till :-)-)
Uppdatering.

Tjejen var på ombes på en annan station idag och blev godkänd!
Det enda jag gjorde var att byta slutröret och rycka ur LMM-kontakten. Trots det nya slutröret så fick dom in mätinstrumentet och kunde mäta k-värdet, men av någon underlig anledning så var k-värdet nere på 0,4. Jag tror det beror på temperatur eller luftfuktighet, det var sjukt varmt ute sist vi besikta och idag var det väl ca 18 grader. I fortsättningen skall denna bil endast besiktas på svala dagar.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]