Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Användarvisningsbild
av Bana2
Hej! Nyinköpt 854-94, kalasnöjd, förutom att: Cirkus 2 minuter efter att jag startat bilen, så drar varje gång jag startar bilenkylfläkten till kylaren igång .Står jag stilla med bilen så tar det ett par minuter innan den stänger av sig. Kör jag så tar det kanske nån minut innan den stannar, såg detta på instrumentpanelbelysningen ikväll. Tempmätaren går upp från nästan ingenting till "normal" temp, för att sen dippa ner till "den verkliga" temperaturen i kylaren efter ytterligare någon minut, och sen är det INGA problem hur länge jag än kör,1 eller 20 mil!!
Är det någon form av temperaturgivare som är boven i dramat..?
Användarvisningsbild
av Phantom
Kan det vara termostaten som inte är helt ok och öppnar riktigt som den ska? Du skriver varje gång du startar, det innebär alltså att detta händer både med kall och med varm motor.
Jag har läst att i min bil så startar kylfläkten och går "konstant" om hastigheten är låg, för att bilen ska få den kylning som krävs. Men min tempmätare går inte upp för att sen dippa ner.
av *pettson*
Bana2 skrev:Hej! Nyinköpt 854-94, kalasnöjd, förutom att: Cirkus 2 minuter efter att jag startat bilen, så drar varje gång jag startar bilenkylfläkten till kylaren igång .Står jag stilla med bilen så tar det ett par minuter innan den stänger av sig. Kör jag så tar det kanske nån minut innan den stannar, såg detta på instrumentpanelbelysningen ikväll. Tempmätaren går upp från nästan ingenting till "normal" temp, för att sen dippa ner till "den verkliga" temperaturen i kylaren efter ytterligare någon minut, och sen är det INGA problem hur länge jag än kör,1 eller 20 mil!!
Är det någon form av temperaturgivare som är boven i dramat..?
Byt tempgivaren, den visar ju uppenbarligen felaktigt eftersom den går upp på normal när bilen är kall och sen ned igen. Det är denna dipp som startat din fläkt ifrån början. Givaren sitter på termostathuset. Ett tips är att byta termostaten på samma gång eftersom du ändå bör öppna termostathuset för att komma åt givaren riktigt bra.

Hämtat den från verkstaden där den[…]

Timbro vill en massa saker. Det betyder sälla[…]

Kylvätsketemperaturen är av intresse f&[…]

Ljud vid kallstart

Vet någon om detta stag/turbo åtgä[…]