- sön 10 aug 2008, 20:30
#209920
MVH/Nicklas.[/quote]
Av informationen om att det sker med kall motor så vet vi att problemet är störst när kolvarna är som minst i loppen. När motorn blir varmare så expanderar kolvarna och tydligen ändå blir problemet lite mindre eftersom det inte ryker. Jag vågar lätt tyvärr satsa på att ringarna är slut helt enkelt. Samtidigt med detta så fixar du till toppen naturligtvis.
-)[/quote]
okj då vet jag vad den mest troliga orsaken är till mitt oljeproblem i allafall. Men om vi säger att man skulle plocka isär motorn och byta kolvringarna och ventiltätningarna och ställa in ventilerna och montera ihop allt igen, Hur många timmars arbete kan det tänkas vara för en erfaren bilmekaniker?
MVH/Nicklas.
*pettson* skrev:jo blåröken var vid kall motor, okj då vet jag att det inte lönar sig att enbart byta ventiltätningarna.vrålvolvon skrev:MVH/Nicklas.Blåröken var ju med kall motor, inte varm? Blåröken är olja som brinner. Då lär det inte räcka med bara ventiltätningar för att göra konsumtionen av olja mindre.
MVH/Nicklas.[/quote]
Av informationen om att det sker med kall motor så vet vi att problemet är störst när kolvarna är som minst i loppen. När motorn blir varmare så expanderar kolvarna och tydligen ändå blir problemet lite mindre eftersom det inte ryker. Jag vågar lätt tyvärr satsa på att ringarna är slut helt enkelt. Samtidigt med detta så fixar du till toppen naturligtvis.

okj då vet jag vad den mest troliga orsaken är till mitt oljeproblem i allafall. Men om vi säger att man skulle plocka isär motorn och byta kolvringarna och ventiltätningarna och ställa in ventilerna och montera ihop allt igen, Hur många timmars arbete kan det tänkas vara för en erfaren bilmekaniker?
MVH/Nicklas.
Kör så de ryk...