Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

av *pettson*
huskey skrev:årsmodell 92 2.5 20v automat uttagA1 :oops:
A1=2-2-2 v avbrott till solenoid 2, tänder miljölampan..

Solenoid S2 sköter tillsammans med solenoid S1 växlingen i växellådan. Solenoid S2 arbetar när den får spänning från styrenheten och är aktiverad på 1:a och 2:a växeln. Om styrenheten registrerar att det är ett avbrott i kretsen till solenoid S2 när solenoiden inte ska vara aktiverad, sätts felkod 2–2–2. Solenoid S2 kan då inte aktiveras.
Ersättningsvärde
Styrenheter GRUPP I:
Styrenhetens hjälpprogram "Emergency mode" har trätt i funktion och växellådan arbetar enbart med 3:e och 4:e växeln.
Styrenheter GRUPP II:Styrenhetens hjälpprogram "Limp–home" har trätt i funktion och växellådan arbetar enbart med 4:e växeln.

Felorsak
-Avbrott på signalledning
-Defekt solenoid
-Kontaktresistans i anslutningar.

Felsymptom
-Sämre prestanda eftersom växellådan arbetar med 3:e och 4:e växeln, respektive enbart med 4:e växeln
-Hårda växlingar på grund av maximalt systemtryck i växellådan (Emergency mode)
-Ingen lock–up funktion (Emergency mode).
av huskey
skulle det kunna vara knappen sport/economi/winter knappen lådan växlar normalt på economi läget ?? ?:-/
Användarvisningsbild
av CP2
På min bil använder inte lådan den lägsta växeln när min "W"-knapp är intryckt. Detta för att däcken inte ska spinna vid start i halt väglag.
av huskey
det vet jag men w-knappen e inte intryckt men går bara 3-4:an på sportläge (S)
av huskey
Tack för hjälpen alla volvo freak grymt bra forum vet ej exakt vad felet va provade nog jag läst här på forumet men nu verkar allt funka och *pettson* du har en grym sida TACK ALLA!!!!! (RO)
av *pettson*
huskey skrev:Tack för hjälpen alla volvo freak grymt bra forum vet ej exakt vad felet va provade nog jag läst här på forumet men nu verkar allt funka och *pettson* du har en grym sida TACK ALLA!!!!! (RO)
*bockar o bugar* gör mitt bästa. Har massor med info som ska upp när jag får ork och tid.. :-)-)

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]