Volvo 850, S/V70 (97-00) , V70XC (98-00), C70 (98-05)
relaterade ämnen OBS! vid motorproblem försök att ange vad du har för motor i bilen...

Moderator: Moderatorer

Hej
Har en 850 AWD 97, och funderade på att köpa en OBD på Kjell & Co.
Kommer jag att ha ngn nytta av denna? Har väl tolkat det som man måste in till Volvo med det mesta om man har en 1996-97 modell.

Hälsningar Amme
av *pettson*
Volvo 850 AWD skrev:Hej
Har en 850 AWD 97, och funderade på att köpa en OBD på Kjell & Co.
Kommer jag att ha ngn nytta av denna? Har väl tolkat det som man måste in till Volvo med det mesta om man har en 1996-97 modell.

Hälsningar Amme
Frågan är ju inte rätt att ställa här egentligen känner jag?.. HUR ÄR DU som mekaniker? Att veta en felkod och inte veta hur man skruvar är ganska bortkastade pengar.
Om du däremot skruvar själv så är det naturligtvis en bra investering.
Att man måste in till volvo med det mesta är inte rätt om du tänker ur meksynpunkt? Allt hänger naturligtvis på frågan jag hade tidigare: HUR ÄR DU som mekaniker?
För du kan bara ha dej själv som referens.. KLARAR DU att skruva med dom?
Måste bara flika in att även om man inte är bra/duktig som mekaniker eller vill pilla värst mycket själv så kan man faktiskt spara in väldigt mycket pengar om man vet felkoderna innan man lämnar in bilen till verkstan. Då slipper man betala för den vanliga felsökningen som uppgår till max 1800:- =)
Känner du att du vill ha en felkodsläsare så köp dig gärna en, alltid bra å ha till hands.... =)
av *pettson*
timebandit skrev:Måste bara flika in att även om man inte är bra/duktig som mekaniker eller vill pilla värst mycket själv så kan man faktiskt spara in väldigt mycket pengar om man vet felkoderna innan man lämnar in bilen till verkstan. Då slipper man betala för den vanliga felsökningen som uppgår till max 1800:- =)
Känner du att du vill ha en felkodsläsare så köp dig gärna en, alltid bra å ha till hands.... =)
Varför skulle en verkstad nöja sej med din uppgift om vilken felkod? Det gör iallafall ingen som jag jobbat på? För börjar jag jobba med fel sak i två timmar betalar du säkerligen inte ca 3000spänn till mej för ingenting trots att DU uppgett fel ? Mekanikern ska ALLTID verifiera koden/koderna så pengarna finns i ditt pris hur du än vänder det då reparationen är mekanikerns ansvar. Det är som om du går till läkaren för att operera ett ben för benbrott. Bara för du påstår att det är höger ben så kan inte läkaren operera det. Han bildar sej en uppfattning om problemet och löser det med SIN information.

Men visst tycker man det är ballt att kunna skriva nån trevlig kod och spara det på papper hemma så är väl det var och ens sak..
Användarvisningsbild
av Claes74
*pettson* skrev:
timebandit skrev:Måste bara flika in att även om man inte är bra/duktig som mekaniker eller vill pilla värst mycket själv så kan man faktiskt spara in väldigt mycket pengar om man vet felkoderna innan man lämnar in bilen till verkstan. Då slipper man betala för den vanliga felsökningen som uppgår till max 1800:- =)
Varför skulle en verkstad nöja sej med din uppgift om vilken felkod? Det gör iallafall ingen som jag jobbat på? För börjar jag jobba med fel sak i två timmar betalar du säkerligen inte ca 3000spänn till mej för ingenting trots att DU uppgett fel ? Mekanikern ska ALLTID verifiera koden/koderna så pengarna finns i ditt pris hur du än vänder det då reparationen är mekanikerns ansvar. Det är som om du går till läkaren för att operera ett ben för benbrott. Bara för du påstår att det är höger ben så kan inte läkaren operera det. Han bildar sej en uppfattning om problemet och löser det med SIN information.

Men visst tycker man det är ballt att kunna skriva nån trevlig kod och spara det på papper hemma så är väl det var och ens sak..

håller med, år det så att man inte kan tyda/åtgärda infon du får från kodläsaren så får var och en avgöra om man tycker det är värt priset att ha en leksak som man ändå inte har användning för.
som jag ser det behöver jag förtydliga min fråga. Jag inga som helst problem med att meka, frågan är snarare:
Vilken typ av felkoder kan man läsa av på volvo 850 96-97? Är det ngn som har erfarenhet av detta?
Jag har problem med ABS systemet, men före jag plockar ned pumpmotor och byter samtliga givare hade det varit bra att gjort en felsökning.
Kan jag göra det själv?
Och vilket program passar bäst just till denna årsmodell?

/Amme
Användarvisningsbild
av Claes74
Har du laptop så tycker jag att vol-fcr är det bästa alternativet, med en kabel mellan datorn och obd uttaget( har sett dessa kablar nya från 299 på blocket) så kan du läsa av felkoder i klartext i alla volvo modeller mellan 96 - 98.
Alla system som har en styrbox går att läsa felkoder ifrån bla, abs, motor, volvo guard, immobilizer osv.

Har du inte laptop utan behöver en separat läsare så finns det både varianter som läser siffer koder som du sedan behöver en "nyckel" för att tyda och varianter som tyder koderna i klartext, allt är en fråga om hur mycket man vill betala,
Fördelen med de sist nämnda är att du inte behöver någon mjukvara det är ju så att säga allt i ett.
Användarvisningsbild
av Sparkz
Vill du skruva själv och har lite grundläggande kunskaper så köp en. Du kan få hjälp här med det mesta.

Men att tala om vilka felkoder du har när du lämnar in bilen ger ingenting, det är det första som händer när bilen kommer in i verkstaden ändå. Och det är inte där pengarna ligger, utan i felsökningen som följer.
Det här är viktigt även för dem som skruvar hemma: Felkoderna är en bra hjälp som sparar mycket tid, men det finns ingen felkod som säger att man ska byta nåt direkt. Om en insignal till styrenheten inte stämmer får man ställa sig och mäta: är det givaren, kablarna, eller nåt helt annat som lurar givaren?

Poäng på det där med displayer, me[…]

Jag kopplade in å körde testen för[…]

Tar man bort skatterna får man mer öve[…]

Den "vanliga" facelift-grillen har kro[…]